Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Liczba placówek bankowych zmniejsza się. W tym samym czasie rośnie sieć Poczty Polskiej i SKOK-ów

W ciągu minionego półrocza sieć placówek prowadzących obsługę gotówki zmniejszyła się o ok. 500

Pod koniec tygodnia Narodowy Bank Polski opublikował raport dotyczący rozwoju systemu płatniczego w II poł. 2020 r. W serwisie cashless.pl mogliście już przeczytać na temat zawartych w tym dokumencie danych dotyczących liczby i wartości przekazów międzynarodowych zlecanych do oraz z Polski, a także o rekordowej liczbie rachunków prowadzonych przez działające nad Wisłą banki. Dziś zaś chciałbym zwrócić Waszą uwagę na informacje o liczbie placówek instytucji finansowych.

Przeczytajcie także: Polacy mają już ponad 44 mln rachunków bankowych

Nikogo nie zdziwi zapewne, że liczba oddziałów czy filii bankowych zmniejsza się. Ten trend jest widoczny od dawna nie tylko w statystykach NBP, ale i np. Komisji Nadzoru Finansowego. W minionym roku liczba oddziałów bankowych zmniejszyła się z 5877 na koniec czerwca do 5546 na koniec grudnia. Spadła także liczba ekspozytur i filii z 3073 do 2869.

Ciekawostką może być jednak fakt, że w omawianym okresie przybyło, choć tylko nieznacznie, placówek Poczty Polskiej. W czerwcu 2020 r. było ich 6874 a w grudniu – 6886. Zwiększyła się także liczba biur usług płatniczych (tzw. okienka kasowe) z 1293 do 1373 oraz placówek spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, z 699 do 737.

Przeczytajcie także: Rekord w przekazach międzynarodowych do i z Polski

Łącznie w grudniu ubiegłego roku na polskim rynku było 16038 miejsc, w których można było zrealizować wpłatę gotówki na rachunek bankowy. To prawie o 500 mniej niż w czerwcu 2020 r., gdy takich miejsc było 16523. Dla porównania na koniec 2019 r. ich sieć liczyła 17486 a na koniec 2018 r. – 17834.

Oczywiście trend, który obrazują dane NBP, to efekt wielu czynników. Jednym z nich jest na pewno zmiana sposobu korzystania z usług finansowych przez klientów, którzy coraz więcej spraw załatwiają samodzielnie online lub telefonicznie. Drugi czynnik, poniekąd wynikający z poprzedniego, to restrukturyzacja sieci placówek prowadzona przez banki. Bank centralny zwraca też uwagę w swoim raporcie, że przybywa oddziałów, w których wprawdzie można zrealizować wpłatę gotówki, ale już nie u kasjera, tylko we wpłatomacie.

Fot. Wikipedia/Andrzej Barabasz na licencji CC0

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies