Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Systemy płatności w ciągłej modernizacji

Konsolidacja kanałów płatniczych, wgląd w dane dotyczące płatności i ciągłość operacyjna to dla instytucji finansowych sprawy priorytetowe, które zatrzymują dotychczasowych i pozyskują nowych klientów. Co jeszcze warunkuje współczesne płatności i jakie trendy panują w branży? Komentują David Chance i Andrew Foulds, eksperci ds. innowacji w Fiserv

Krajobraz płatności bezustannie się zmienia. Dzieje się tak od samego początku współczesnych finansów. Obecne głównym wektorem modernizacji jest transformacja cyfrowa. W związku z zachodzącymi zmianami banki i instytucje finansowe nieustannie głowią się co zrobić, żeby ich oferta była skrojona na miarę współczesnych realiów biznesowych i technologicznych, a jednocześnie odnosiła sukces w coraz bardziej konkurencyjnym ekosystemie. Kluczem do stworzenia atrakcyjnej oferty jest postawienie na doświadczenie klienta (tzw. customer experience) i zadbanie o to, żeby rozwiązania banków i innych instytucji podołały ewentualnym zmianom regulacyjnym.

– To, co naprawdę zyskało na znaczeniu w ostatnim czasie, to konsolidacja płatności, a także umiejętność analizy i interpretacji danych transakcyjnych. Ponadto niezwykle istotne jest zrozumienie, że tak naprawdę w centrum uwagi powinno znaleźć się doświadczenie klienta w zakresie płatności. To właśnie napędza branżę, a nie płatności same w sobie – twierdzi David Chance, wiceprezes ds. strategii produktowej i innowacji w Fiserv. – Patrząc uważnie na ekosystem płatności, natychmiast powinniśmy się zastanowić, jakie mamy możliwości poprawy doświadczenia klientów? Oczywista odpowiedź jest zawarta w samym pytaniu: natychmiastowość. Natychmiastowe płatności to nowy standard. Ich wdrożenie zmusza banki do wprowadzenia zmian, które są w istocie rzeczy nieuchronne, i podejmowania działań zmierzających do konsolidacji płatności i wdrożenia ISO 20022.

Płatność to usługa, najlepiej natychmiastowa

Obsługę płatności można outsource’ować do instytucji wysoce w tej dziedzinie wyspecjalizowanych, takich właśnie jak Fiserv. Współczesna gospodarka opiera się na usługach i, od kiedy przejęły one palmę pierwszeństwa, doświadczenie klienta, który oczekuje natychmiastowej obsługi, nabrało fundamentalnego znaczenia. To z kolei wymusza, by połączone ekosystemy danych i operacji zapewniły bezproblemową obsługę klienta. W jaki sposób? Na przykład przez wdrożenie płatności natychmiastowych, które są obsługiwanie nie tylko w godzinach otwarcia placówki bankowej. To wymusza kolejne innowacje. By płatności w czasie rzeczywistym faktycznie mogły funkcjonować, pojawia się konieczność dostosowania lub wdrożenia nowych interfejsów API, procesów bankowych, inicjatyw open banking i nowych opcji płatności.

– Płatności natychmiastowe stają się normą. Instytucje finansowe faktycznie dołączają inne elementy do ich obsługi, umożliwiając m.in. inicjowanie transakcji płatniczych czy wdrażając nowe metody płatności, choćby za pomocą kodów QR lub e-płatności. Niemniej płatności natychmiastowe nie stanowią zwieńczenia modernizacji. To dopiero początek całego procesu i banki powinny dążyć do tego, by w jak największym stopniu wykorzystać je do opracowania nowej gamy płatności i usług – mówi David Chance. – Retencja klientów i ich lojalność mają fundamentalne znaczenie. W rezultacie widzimy przejście do przepływu pieniędzy w czasie rzeczywistym, zupełnie jak płatności gotówkowe, ale pozbawione ryzyka związanego z gotówką.

Eksperci Fiserv dodają też, że szeroka gama metod płatności wspiera większa integrację finansową, a element natychmiastowości sprawia, że różne rodzaje płatności łączą się, co prowadzi do uproszczenia obsługujących je procesów i konsolidacji systemów. To z kolei zmienia sposób, w jaki zarządzamy gotówką i kontrolujemy płynność, ponieważ zyskujemy możliwość aktywnego zarządzania finansami tu i teraz. W efekcie możemy spodziewać się, że zmieni się także oblicze gig economy, opartej często na crowdsourcingu i zleceniach, lub gospodarki usługowej, w której ludzie otrzymują wynagrodzenie po zakończeniu zmiany. W rezultacie wpłynie to nawet na zarządzanie finansami indywidualnymi.

David Chance dodaje, że wdrożenie natychmiastowych cyfrowych płatności to pierwszy z wielu kroków do całkowitego ucyfrowienia sektora.
– Musimy patrzeć na ekosystem płatności globalnie i stopniowo eliminować przeszkody, generując dla naszych klientów rzeczywistą wartość wynikającą z interakcji i doświadczenia. Dzięki konsolidacji różnych typów płatności i usług w ramach jednej platformy banki i instytucje finansowe uzyskają wyraźną przewagę konkurencyjną, której tak potrzebują – komentuje David Chance.

Przyszłość niesie zmiany

Na przykład wprowadzenie ISO 20022. Żeby w pełni zrozumieć, czym jest nowe ISO, należy poznać kilka podstawowych faktów na jego temat.
– Przede wszystkim, wbrew temu, co zwykło się mówić, ISO 20022 to nie to samo co XML. Co prawda ISO 20022 może używać XML, choćby w przypadku wymiany komunikatów, ale może być również niezależny od określonego formatu i jakiejkolwiek konkretnej składni wiadomości. To nie tylko standard, ale kompleksowy model transakcji finansowych z zupełnie nowym językiem i konstrukcjami komunikatów– mówi nam Andrew Foulds, dyrektor ds. globalnych rozwiązań rozliczeniowych w Fiserv.

ISO 20022 będzie w przyszłości nową normą dla elektronicznej wymiany danych nie tylko między instytucjami finansowymi, ale także między przedsiębiorstwami. Standard ten obecnie podlega nieustannym zmianom i także w przyszłości będzie aktualizowany. Ponadto jego struktura będzie się różniła w zależności od rynku czy regionu. Ale wspólne elementy będą uniwersalne. Jego największą zaletą jest to, że pozwala na transfer większej ilości danych, które są niezbędne do modernizacji płatności.

Chance i Foulds przewidują, że w ciągu najbliższych pięciu do dziesięciu lat ten standard zostanie przyjęty przez ok. siedemdziesiąt krajów. Właśnie płatności natychmiastowe są jednym z kluczowych czynników napędzających jego wdrożenie na całym świecie. Z obserwacji ekspertów Fiserv jasno wynika, że nowe natychmiastowe mechanizmy płatności – w dowolnym miejscu na Ziemi – niemal niezmiennie opierają się właśnie na ISO 20022. Skoro mamy świadomość, że stanie się on powszechny, przygotowanie się do jego wdrożenia jest koniecznością. Im wcześniej banki i instytucje będą na to gotowe, tym lepiej dla nich.

– Musimy również pamiętać, że adopcja ISO to coś więcej niż zwykłe compliance. Możemy użyć tego standardu do tworzenia nowych usług, generowania przychodów i dopasowania naszej oferty do faktycznych potrzeb naszych klientów. ISO 20022 umożliwia to wszystko, ponieważ zawiera w sobie więcej danych niż obecne standardy. Ponadto strukturyzuje dane w sposób pozwalający je następnie wykorzystać, ponieważ zbiór zostaje przekształcony w konkretną informację – podsumowuje Andrew Foulds.

Materiał powstał we współpracy z Fiserv, właścicielem First Data Polska S.A. i marki Polcard.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies