Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
2021 pełen nowych rozwiązań płatniczych 

Wielu zadaje sobie pytanie, jaki będzie rok 2021 w naszej branży i czy będzie równie przełomowy jak ubiegły

Pandemia COVID-19 oraz związane z nią obostrzenia zmieniły oblicze handlu, przyspieszyły cyfryzację i zwróciły uwagę na potrzebę rozwoju nowych rozwiązań w świecie finansów. W styczniu wielu z nas zadaje sobie pytanie, jaki będzie rok 2021 w naszej branży i czy będzie równie przełomowy jak ubiegły.

Lockdown spowodował, że konsumenci zaczęli jeszcze chętniej korzystać z płatności cyfrowych. Polska od dawna plasuje się w światowej czołówce pod względem płatności zbliżeniowych smartfonem, smartwatchem czy kartą. Warto przypomnieć, że już na początku 2019 r. byliśmy pierwszym krajem, w którym 100 proc. terminali przyjmowało płatności zbliżeniowe. Dzięki pandemii ten rodzaj transakcji stał się szczególnie popularny – wg naszych danych z września 2020 r. ponad 80 proc. transakcji kartami Visa w Europie jest dokonywanych zbliżeniowo. W III kwartale zeszłego roku udział płatności zbliżeniowych w ogólnej liczbie bezgotówkowych płatności kartowych w sklepach stacjonarnych w Polsce wynosił prawie 95 proc.

Przeczytajcie także: Rok 2020 z perspektywy fintechowej

Ograniczenia wynikające z lockdownu przełożyły się również na wzrost znaczenia rynku zakupów internetowych. Według danych Visa we wrześniu br. liczba transakcji internetowych z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 25 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r. Tak gwałtowna zmiana spowodowała, że miliony mikroprzedsiębiorców, którzy do tej pory nie prowadzili sprzedaży online, musiało rozważyć taką ścieżkę rozwoju firmy, aby utrzymać biznes.

Zakupy i płatności cyfrowe 24/7/365

Według naszych danych, aż 15 proc. posiadaczy kart, którzy w okresie przed pandemią nie kupowali produktów online, w okresie marzec-wrzesień 2020 r. po raz pierwszy skorzystało z tej formy zakupów. Przejdźmy jednak do najbliższych miesięcy, które upłyną prawdopodobnie na dalszym rozwoju rynku e-commerce. Pandemia spowodowała, że konsumenci otwierają się na nowe rozwiązania, które pozwolą m.in. utrzymywać bezpieczny dystans. Oczekują np., że przesyłki będą mogli odbierać bez kontaktu z dostawcą, który pozostawi je pod drzwiami biura lub mieszkania. Dlatego w 2021 r. będziemy świadkami dalszego wzrostu popularności zintegrowanych rozwiązań w handlu elektronicznym: prostszych sposobów płatności, nowych rozwiązań technologicznych dla osób kupujących głównie przy użyciu aplikacji oraz strategii sprzedaży wielokanałowej.

Ostatni rok spowodował, że właściciele małych firm zaczęli szukać sposobów na dotarcie nie tylko do lokalnych odbiorców. W dobie COVID-19 więzi łączące mikroprzedsiębiorców z klientami uległy rozluźnieniu ze względu na ograniczone możliwości pojawienia się w sklepie osobiście oraz panujące obostrzenia. Dlatego w 2021 r. obecność małych firm na platformach sprzedaży internetowej będzie dla nich cyfrowym oknem na świat. Umożliwi to biznesom zdobycie znacznie szerszej rozpoznawalności oraz dotarcie do nowej potencjalnej grupy klientów, którzy będą mieli dostęp do produktów danej firmy przez 24 godziny na dobę.

Cyfrowe pieniądze w e-portfelu

Na znaczeniu będzie zyskiwać również cyfrowa waluta, która coraz częściej gości w portfelach konsumentów i w myślach decydentów. Te trendy zmierzają do utworzenia nowej generacji cyfrowych pieniędzy, które w 2021 r. na pewno nie zdominują rynku, ale będą coraz szerzej wykorzystywane. Obrót tzw. "stablecoins", czyli cyfrowej waluty, której wartość zależy od zaufania do emitenta, gwałtownie rośnie. We wrześniu 2020 r. ich wartość wyniosła 20 mld dolarów.

Cyfrowa waluta, jako odsłona rynku płatności leży jak najbardziej w polu zainteresowania Visa. Dlatego angażujemy się w prace organizacji międzynarodowych, takich jak Międzynarodowe Forum Ekonomiczne, by nadawać kształt dialogowi i pomóc wszystkim stronom zrozumieć waluty cyfrowe. Dodatkowo w zeszłym roku uruchomiliśmy program Fintech Fast Track, którego celem jest wsparcie fintechów, także tych pracujących nad cyfrowym pieniądzem, w integrowaniu swoich rozwiązań z globalną siecią Visa. Około 1/3 uczestniczących w programie firm tworzących rozwiązania dla konsumentów, tworzy produkty, które w jakimś stopniu wykorzystują waluty cyfrowe. Pokazuje to, że przyszłość branży płatniczej będzie z nimi coraz bardziej związana.

Fintechy zmienią rynek płatniczy

Zmiany przyjdą do nas także ze świata fintechów. Te firmy bardziej niż jakiekolwiek inne wiedzą, jak innowacyjnie i kreatywnie odpowiedzieć na problemy i oczekiwania konsumentów. Coraz powszechniejszym standardem na wielu rynkach staje się rozwiązanie "kup teraz, zapłać później". Nowe API Visa daje sprzedawcom i instytucjom finansowym możliwość, aby posiadacze wydanych przez nich kart mogli decydować, jak i kiedy chcą płacić za zakupy: przed, po czy w trakcie transakcji.

Płatności typu push, realizowane w czasie rzeczywistym to kolejny istotny trend. Platforma Visa Direct to nasza odpowiedź na oczekiwania firm i konsumentów, np. osób oferujących i wykonujących pracę w oparciu o elastyczne formy zatrudnienia. Dzięki naszemu rozwiązaniu współpracownicy mogą otrzymać wynagrodzenie natychmiastowo i może ono być wpłacone bezpośrednio na kartę Visa. Według badań 86 proc. klientów platformy ZayZoon, która umożliwia dostęp do kilku form otrzymywania wypłaty, wybiera właśnie płatność na żądanie.

Przeczytajcie także: Kto w Polskę wierzy? Polski rynek ubezpieczeń

Finanse firm staną się coraz bardziej zintegrowane, co umożliwi odpowiednie wybrane przez użytkownika oprogramowanie, ułatwiające zarządzanie płatnościami dla biznesu. Tym bardziej, że dane kart Visa są coraz częściej używane na platformach umożliwiających płatności, w tym urządzeń powiązanych z internetem rzeczy jak samochody czy urządzenia gospodarstwa domowego.

Wierzę, że rozwiązania z obszaru płatności będą także coraz częściej odpowiadać nie tylko na doraźne potrzeby konsumentów, ale także na głębsze problemy społeczne. Przykładem mogą być neobanki, które będą coraz częściej tworzyć rozwiązania z obszaru bankowości cyfrowej zaspokajające potrzeby określonych grup społecznych, w tym takich, które miały dotąd ograniczony dostęp do usług finansowych, jak chociażby seniorzy czy dzieci. Jak widać, ten rok w płatnościach zapowiada się ekscytująco. Mam przeczucie, że Visa odegra istotną rolę w ich dalszym rozwoju.

KATEGORIA
FELIETONY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies