Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Kluczowe strategie modernizacji płatności

Strategie dla instytucji finansowych uwalniające potencjał nowoczesnych płatności

Dowiedz się, jak Twój bank może zbudować zwycięską strategię płatności. Zarejestruj się na webinar Fiserv w środę 9 grudnia 2020 r. o godzinie 13:00, poświęcony modernizacji płatności. Kluczowe trendy i ich konsekwencje dla instytucji finansowych analizować będą eksperci Fiserv: David Chance i Andrew Foulds. Do grupy Fiserv należy First Data Polska, właściciel marki Polcard.

Aby się zarejestrować wystarczy kliknąć tutaj.

W ostatnich latach ekosystem płatności, a w szczególności alternatywnych do kart, rozwijał się w niespotykanym dotąd tempie, zmuszając instytucje finansowe, w szczególności banki, do ponownego przemyślenia swoich strategii i dostosowania się do nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. W 2020 r. globalna pandemia Covid-19 jeszcze bardziej przyspieszyła trwające procesy transformacji, a rzesze konsumentów na dobre porzuciły gotówkę na rzecz szybkich i prostych płatności bezgotówkowych, które są realną alternatywą do kart. Te unowocześnione formy płatności, bazujące na transferach natychmiastowych, są oferowane przez nowych uczestników rynku PISP (ang. Payment Initiation Service Providers, czyli Dostawców Świadczących Usługi Inicjowania Transakcji Płatniczej).

Rynkowe zmiany i innowacje kwestionują tradycyjne podejście do obsługi płatności, a instytucje finansowe dokonują aktualizacji modelu, w jakim świadczą swoje usługi i jak osiągają przychody. Wszystko po to, by zapewnić, że odpowiadają na współczesne potrzeby klientów i jednocześnie by były rentowne. O przyszłość płatności, trendy, które ją kształtują, i potencjalne korzyści zapytaliśmy eksperta branży płatniczej Davida Chance’a, wiceprezesa ds. strategii produktowej i innowacji w Fiserv.

– To właśnie w dziedzinie płatności nagląca potrzeba dostosowania się do nowej rzeczywistości jest najbardziej widoczna. Dawne innowacje stają się coraz mniej skuteczne i nieoptymalne, a szybkość tych rozwiązań jest niesatysfakcjonująca – tłumaczy David Chance. – Jeśli instytucje finansowe chcą rozwijać się i przyciągać klientów, będą musiały na nowo zdefiniować swoje strategie płatnicze. Inaczej nie będą mogły spełnić wymagań ISO 20022 lub zaspokoić rosnącego zapotrzebowania klientów na płatności w czasie rzeczywistym – dodaje.

Wdrożenie nowoczesnej platformy płatniczej, która jest elastyczna, skalowalna i – przede wszystkim – niezawodna, dla rosnącej liczby banków i instytucji staje się koniecznością. Warunkiem rozwoju oferowanych usług i działalności jest zmiana modelu biznesowego ze skupionego na ofercie banku na skoncentrowany na potrzebach klienta. Już dziś to klient wybiera formę płatności i często poszukuje alternatywy do karty płatniczej. Decyzja, jak zapłacić, jest często podyktowana indywidualnymi preferencjami uzależnionymi od np.: programu lojalnościowego oferowanego przez sklep, sytuacji finansowej lub po prostu od tego za, co i gdzie klient płaci. Zauważamy wyraźnie, że często wybieraną formą płatności za zakupy internetowe są, inicjowane ze stron banku lub za pośrednictwem PISP, przelewy natychmiastowe.

– Kierunek rozwoju usług bankowych jest podyktowany „doświadczeniem klienta”, czyli customer experience. Dawniej płatności odbywały się w godzinach otwarcia banku, ale to podejście jest już przestarzałe. Obecnie transakcja musi być zrealizowana natychmiast, czyli w czasie rzeczywistym, co oznacza, że instytucje finansowe muszą być dostępne dla konsumentów i przedsiębiorców 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu – wyjaśnia Chance.

Płatności natychmiastowe mają jeszcze jedną istotną cechę, która sprawia, że są one pożądane zarówno przez klientów detalicznych, jak i korporacyjnych. Prócz natychmiastowości posiadają również cechy nieodwołalności, a tego właśnie oczekują dostawcy produktów i usług, ale też konsumenci XXI wieku. Zwyczajnie, my konsumenci, nie mamy czasu ani cierpliwości, by czekać na zamówione produkty do czasu aż sklep rozliczy transakcję z operatorem płatności. Oto, czego oczekujemy: płacimy, transakcja jest akceptowana, towary lub usługi są natychmiast wysyłane i niezwłocznie dostarczane.

Motywacja potrzeby natychmiastowego transferu środków niekoniecznie musi być natury komercyjnej. Przypadki skorzystania z takiej możliwości mogą obejmować również szybkie przelewy na rzecz członka rodziny np.: dziecka na wakacjach lub zapłatę faktury w ostatniej chwili. Płatności w czasie rzeczywistym mogą również pomóc firmom w zarządzaniu przepływem środków pieniężnych, umożliwiając płatnikowi uwolnienie środków w chwili, gdy płatności już nie można dłużej odroczyć, a z drugiej strony beneficjentowi gwarantując natychmiastową i nieodwracalną zapłatę od klientów. W rezultacie obrót gospodarczy znacznie się przyśpieszy – natychmiastowa płatność, natychmiastowa dostawa. Biorąc pod uwagę globalny rozmach tych zmian i rosnące oczekiwania klientów, jest to raczej kwestia "kiedy?", a nie "czy?" płatności natychmiastowe znacząco zwiększą swój udział w rynku i staną się powszechnie akceptowaną alternatywą dla transakcji opartych na karcie płatniczej.

– Kolejnym trendem, który zaobserwowaliśmy, jest komodyzacja płatności. Każda dokonywana płatność niesie za sobą zbiór danych, ale dane same w sobie są praktycznie bezużyteczne. Tylko w konkretnym kontekście możemy mówić o informacji z nich wynikającej i to dopiero ona stanowi wartość dla instytucji finansowych lub organów regulacyjnych. Aby uporządkować i w końcu zrozumieć ogromne ilości danych, korporacje i instytucje finansowe migrują do ISO 20022. Ta norma oferuje jednolite, ustandaryzowane podejście do obsługi transakcji na rynku finansowym – mówi Chance.
Wymierną korzyścią wynikającą z przyjęcia normy ISO 20022 jest to, że zmusza ona instytucje finansowe do zastąpienia licznych, starzejących się systemów, jednym rozwiązaniem. Takim, które spełnia wymogi zgodności i jest dostosowane do potrzeb współczesnych konsumentów, jest łatwiejsze w zarządzaniu i przyczynia się do ogromnych oszczędności w kosztach operacyjnych.

Dodatkową wartością tej migracji jest znormalizowanie danych, które można dokładnie przeanalizować przy użyciu narzędzi wspomaganych przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. A dane te nie ograniczają się tylko do płatności, ale do całości komunikatów finansowych i regulują także obrót papierami wartościowymi czy wymianę walut, co daje bankom kompleksowy obraz ich sytuacji finansowej.
Powyżej opisane zmiany uwypuklają potrzebę posiadania nowoczesnej i skonsolidowanej platformy płatniczej, która będzie również zwinna. Taki produkt nie tylko standaryzuje informacje zawarte w danych posiadanych przez banki i instytucje finansowe, ale także zapewnia bankom stworzenie optymalnych alternatywnych do kart metod płatności. W efekcie wdrożenie platformy płatniczej umożliwia rozwój i zwiększenie konkurencyjności banku, co w praktyce oznacza realizację transformacji płatności.

Konsolidacja wszystkich dostępnych rodzajów i procesów obsługi płatności na scentralizowanej platformie umożliwia instytucjom finansowym zapewnienie skalowalności, nieprzerwanej obsługi i stabilności. Zdolność do przetwarzania dużych wolumenów i różnych rodzajów transakcji pozwala wypracować nowe przypadki użycia także w obszarze płatności transgranicznych.

Warto zauważyć, że im młodsze jest pokolenie klientów, tym bardziej skłania się ku rozwiązaniom, które są elastyczne i wszechstronne, ale nadal są w stanie zaspokoić tradycyjne potrzeby użytkowników.

– Przyszłość płatności dla konsumentów to optichannel, czyli możliwość wyboru optymalnej metody płatniczej. Nadchodzące lata przyniosą dalsze zmiany, ale już dziś konsumenci poszukują alternatywy do metod opartych na kartach. Wiadomo także, że przetrwają te instytucje finansowe, które będą chciały dostosować się do potrzeb klienta i stale rozwijać – podsumowuje Chance.

KATEGORIA
PATRONATY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies