Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Koniec portmonetki PeoPay

Bank Pekao nie pozwala już na korzystanie z płatności mobilnych nowym klientom, którzy nie mają u niego rachunku osobistego

To kolejny skutek wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego, która zabroniła bankom sprzedaży anonimowych kart prepaid. A właśnie w oparciu o ten produkt Pekao oferował klientom nieposiadającym u niego konta możliwość korzystania z płatności mobilnych PeoPay. Osoby, którym już wcześniej udało się założyć elektroniczną portmonetkę służącą do płatności PeoPay, mogą nadal z niej korzystać. Jednak wszyscy, którzy chcieliby to zrobić np. dziś, odejdą z kwitkiem – najpierw muszą założyć rachunek osobisty w Pekao.

Przeczytajcie także: SkyCash rezygnuje z PIN-u przy mikropłatnościach

Aplikacja PeoPay służy do podejmowania gotówki z bankomatów, do przesyłania pieniędzy pomiędzy użytkownikami oraz do płatności bezgotówkowych. Inicjacja transakcji odbywa się albo poprzez zeskanowanie kodu QR, albo przez zbliżenie telefonu do terminala w sklepie. Dane potrzebne do transakcji przechowywane są w chmurze obliczeniowej, z którą łączy się aplikacja. Pekao był pierwszym bankiem w Polsce, który zaoferował tę usługę w oparciu o technologię zwaną HCE.

Pekao nie informuje, jak wielu klientów korzysta z PeoPay w formie portmonetki, a jak wielu z nich to osoby, które mają również rachunek osobisty w tym banku. Aplikację tylko ze sklepu Google Play pobrano ponad 100 tys. razy. Rozwiązanie dostępne jest również na telefony z systemem operacyjnym iOS oraz Windows Phone. Płatności HCE dostępne są jednak jedynie na telefonach z systemem operacyjnym Android. Z moich informacji wynika, że znaczna część użytkowników PeoPay to osoby, które założyły sobie portmonetkę, by móc korzystać z płatności HCE. Zamknięcie tej możliwości zapewne utrudni Pekao pozyskiwanie nowych klientów.

Przeczytajcie także: Blik uruchamia mPosa aplikacyjnego

Natomiast w konkurencyjnym PKO wciąż można korzystać z aplikacji IKO w formie portmonetki. Moim zdaniem jest jednak tylko kwestią czasu, kiedy i ten bank pozwoli używać aplikacji wyłącznie posiadaczom rachunków osobistych. Obecnie IKO to pełnowartościowa bankowość mobilna, mająca niewiele wspólnego z IKO pierwszej generacji, która była aplikacją płatniczą, podobną do PeoPay.

Afera o karty prepaid wybuchła latem, gdy KNF wystosowała do banków pismo z zakazem ich wydawnictwa. Chodziło o to, że karty takie mogą być używane przez zorganizowane grupy przestępcze do prania brudnych pieniędzy. Większość banków, która miała je w swojej ofercie, zrezygnowała już z ich sprzedaży.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: KNF, HCE, PEOPAY, IKO

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies