Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Rzecznik Finansowy: lawinowo rośnie liczba skarg na banki, które mimo "małego TSUE" nie chcą zwracać klientom pieniędzy

Chodzi o sytuacje, gdy pożyczkobiorcy spłacają całość zadłużenia przed końcem umowy o kredyt

Rzecznik Finansowy opublikował wczoraj komunikat na temat rosnącej liczby skarg kredytobiorców na instytucje finansowe, w tym przede wszystkim na banki. Skarżą się klienci, którzy spłacili w całości swoje zobowiązania wynikające z umowy kredytowej przed zawartym w niej terminem. W tej sytuacji pożyczkodawca powinien zwrócić proporcjonalną część kosztów związanych z udzieleniem kredytu.

Przeczytajcie także: Branża blockchain krytycznie o podejściu KNF do kryptowalut

Rzecznik przypomniał, że taką interpretację przepisów przedstawił już w maju 2016 r. Później potwierdził ją Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z września ubiegłego roku. To wyrok zwany potocznie "małym TSUE". Kilka dużych banków poinformowało później o zawiązaniu wielomilionowych rezerw na realizację tego wyroku. Niektóre instytucje wprowadziły także procesy umożliwiające automatyczne odzyskiwanie nadpłaconych prowizji w sytuacji, gdy kredyt spłacany jest przed terminem.

Jak się okazuje jednak, część banków (Rzecznik Finansowy nie podaje ich nazw) wciąż interpretuje przepisy inaczej. Świadczyć mogą o tym statystyki, dotyczące wspomnianych wyżej skarg klientów. W 2016 r. było ich zaledwie 198, w 2017 r. – 394, w 2018 r. – 560 a w 2019 r. – już 1083. – W roku 2020 mamy do czynienia z nasileniem problemu. W pierwszym półroczu tego roku, do momentu sporządzenia niniejszego stanowiska, wpłynęło już blisko 2,5 tys. takich skarg – czytam w komunikacie Rzecznika Finansowego.

Przeczytajcie także: BNP Paribas będzie zwracać pieniądze klientom w zw. z małym TSUE

Rzecznik pisze dalej, że spodziewa się, że sytuacja będzie prowadzić do wzrostu liczby postępowań sądowych, w których klienci będą walczyć o pieniądze z bankami. Zadeklarował, że będzie wspierał konsumentów w sporach, a w razie konieczności będzie przedstawiał sądom swój pogląd w tej sprawie.

Jak wspomniałem, duża część banków komercyjnych zaimplementowała już do swoich systemów procesy, dzięki którym nadpłacone prowizje są zwracane klientom automatyczne. Informowały o tym m.in. Pekao, PKO BP, BNP Paribas czy Santander. Zakładam, że wzrost skarg może dotyczyć mniejszych instytucji i wynikać z większej świadomości klientów co do przysługujących im praw.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies