Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Nazwiska i numery znikną z kart? Mastercard, Diners i Revolut o nowym pomyśle Apple

Zdaniem ekspertów nie jest jasne, czy rozwiązanie zaproponowane przez Apple jest zgodne z obowiązującymi regulacjami

Zaledwie tydzień temu Apple ogłosił, że latem tego roku wspólnie z Goldman Sachs wprowadzi na rynek kartę z logo Mastercard, na której nie będzie numerów i nazwiska posiadacza, a już trwa dyskusja, czy jest to początek nowego trendu. Komentatorzy zastanawiają się, czy w dobie tokenizacji i jednorazowych wirtualnych kart dostępnych w aplikacjach mobilnych podobną decyzję podejmą inni wydawcy.

Nazwiska i numery znikały z plastików już wcześniej, chociaż nie całkowicie. Jak wiecie, tradycyjnie dane umieszczane są na awersie. Jednak na metalowych lub hybrydowych wersjach wydawanych na przykład przez fintechy Curve i Revolut, czy niemiecki bank N26, przeniesiono je na tył karty. Jak tłumaczy Karol Sadaj, szef Revoluta w Polsce, dzieje się tak głównie ze względów bezpieczeństwa. – Schowane numery kart to zabieg istotny z kilku powodów. Po pierwsze, bezpieczeństwo. Gdy realizujemy płatności bezstykowe przykładając kartę do terminala, numer i termin ważności schowane są po drugiej stronie. Nie ma potrzeby, by kasjer i wszyscy wokół je oglądali. Mniejsze jest też ryzyko, że ktoś postronny zarejestruje numer karty na zdjęciu lub kamerce – mówi Sadaj.

Przeczytajcie także: Apple wprowadza własną kartę kredytową

Dodaje, że jeśli firma ma fanów, którzy dzielą się wizerunkami ulubionych produktów w mediach społecznościowych, to umieszczone z tyłu karty dane ułatwiają udostępnianie jej zdjęć na Twitterze czy Facebooku, a to dodatkowa reklama na wydawcy. – Wzrost popularności usługi zawdzięczamy zadowolonym użytkownikom i temu, że gotowi są oni polecać ją swoim znajomym. Design i bezpieczeństwo naszych kart Metal i Premium bardzo temu sprzyja – wyjaśnia Karol Sadaj.

Apple poszedł krok dalej i zapowiedział, że wydawane przez niego wspólnie z Goldman Sachs tytanowe karty w ogóle nie będą opatrzone numerami i danymi klientów. Trzeba jednak dodać, że opisywany przeze mnie produkt ma tylko w sytuacjach awaryjnych zastępować wirtualną kartę widoczną w aplikacji zainstalowanej na iPhonie. Założenie jest bowiem takie, że użytkownik w większości przypadków zapłaci za pomocą Apple Pay a po "tytan" sięgnie tylko tam, gdzie telefonu użyć nie będzie mógł.

Przeczytajcie także: Credit Agricole już z Apple Pay

Czy w dobie tokenizacji i jednorazowych wirtualnych kart w aplikacjach takie zabezpieczenie jest w ogóle potrzebne i czy należy się spodziewać podobnych produktów w ofercie innych wydawców, w tym banków? Eksperci nie są zgodni w tej kwestii.

Paweł Pomianowski, prezes Diners Club Polska uważa na przykład, że na obecnym poziomie rozwoju technologii płatności i zabezpieczeń umieszczanie informacji na tradycyjnych kartach płatniczych nabiera drugorzędnego znaczenia, choć może mieć nadal praktyczne zastosowanie np. przy podawaniu danych w trakcie transakcji zdalnych np. w internecie. – Ważnym aspektem jest także ochrona danych osobowych. Otwartą pozostaje natomiast kwestia tego, czy rezygnacja z danych na karcie jest zgodna z regulacjami – zastrzega prezes Diners Club Polska.

Z kolei prezes Mastercarda na Amerykę Północną, Craig Vosburg uważa, że brak nazwiska i numeru na "metalu" czy "plastiku" może wzmacniać bezpieczeństwo w sytuacji utraty karty i w związku z tym śmiały krok Apple może zachęcić inne banki do wydawania podobnych produktów. – Statyczny numer może być zastępowany bardziej bezpiecznym zmiennym numerem o ograniczonym użyciu – powiedział Vosburg w wywiadzie udzielonym telewizji Bloomberg.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies