Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Plus i Idea też upomniane przez UOKiK za brak trwałego nośnika. Będą zwracać pieniądze

Oba banki dołączyły tym samym do długiej listy instytucji ukaranych za przesyłanie klientom korespondencji w sposób niezgodny z przepisami

Idea Bank i Plus Bank poinformowały na swoich stronach internetowych o zakończeniu przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowań w sprawie tzw. trwałego nośnika. W obu przypadkach obyło się bez grzywien, ale banki nie unikną kosztów. Będą musiały zrekompensować klientom wydatki poniesione na skutek nieprawidłowego wprowadzenia przez te instytucje zmian w cennikach opłat za rachunki i karty.

Przeczytajcie także: BZ WBK zwraca opłaty za karty

Jak podaje Idea Bank, sprawa dotyczy zmian w cennikach i regulaminach wprowadzonych w latach 2015-2016. W przypadku Plus Banku zwroty obejmą okres od 2014 do 2016 roku. Banki mają oddać klientom prowizje pobrane za prowadzenie rachunków, wydawanie i używanie kart debetowych oraz kredytowych, których nie pobrałyby, gdyby cenniki nie zostały zmienione. Zwroty mają zostać wykonane bez konieczności składania przez klientów reklamacji. Jednocześnie banki zostały zobowiązane do podpisania z klientami aneksów do umów zawierających aktualne warunki na jakich świadczone są usługi.

Urząd antymonopolowy stoi na stanowisku, że zmiany w tabelach opłat lub regulaminach banki powinny ogłaszać klientom na tzw. trwałym nośniku. Chodzi o to, aby klienci mogli mieć dostęp do tych zmian także po zakończeniu relacji z bankiem a ten nie mógł ich jednostronnie zmienić. Trwałym nośnikiem jest więc np. papierowy list lub płyta CD. Ale nie zawsze jest nim wiadomość w skrzynce odbiorczej w bankowości elektronicznej.

Przeczytajcie także: Bank Śląski odda klientom pieniądze

Postępowania w sprawie trwałego nośnika UOKiK prowadził lub prowadzi przeciwko kilkunastu bankom. Ostatnio o zakończonym postępowaniu i wypłacie rekompensat informował BZ WBK. Wcześniej rezerwę na koszty z tym związane w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych zawiązał PKO BP. Zobowiązania do zwrotu niesłusznie pobranych prowizji i opłat dostały m.in. Euro Bank, Credit Agricole czy Pekao.

O ile w świecie analogowym o trwały nośnik dość łatwo, bo jest nim np. wspomniany papierowy list, to w świecie cyfrowym jest o to nieco trudniej. Poza tym wysyłka korespondencji tradycyjną pocztą jest mało ekologiczna, a do tego generuje wysokie koszty. Banki pracują więc nad trwałym nośnikiem, który będzie elektroniczny a jednocześnie zgodny z przepisami. Kilka instytucji, jak BZ WBK czy Pekao, postawiło na system wykorzystujący technologię WORM firmy Hitachi. Inne pracują nad trwałym nośnikiem opartym o blockchain. Swoje rozwiązania w tym zakresie przygotowały m.in. KIR oraz Billon wraz z Biurem Informacji Kredytowej.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies