Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Bankomaty w odwrocie. Jest ich najmniej od września 2016 r.

Zmniejsza się także liczba wypłat gotówki, ale ich wartość wciąż rośnie

Zmienia się sytuacja na rynku bankomatów w Polsce. Z opublikowanych wczoraj przez Narodowy Bank Polski statystyk wynika, że w marcu działało tu 23206 bankomatów. To o 545 urządzeń mniej niż w tym samym okresie przed rokiem. Liczba bankomatów zmniejsza się już czwarty kwartał z rzędu i obecnie jest najniższa od września 2016 r.

Przeczytajcie także: Liczba bankomatów spada kolejny kwartał

Niewątpliwie na proces ten wpływ ma zmiana zachowań klientów podyktowana po części polityką banków. Użytkownicy kart coraz rzadziej wypłacają gotówkę, ale jeśli to robią, to są to większe kwoty. Liczba takich transakcji spadła z poziomu 161,4 mln w I kw. 2017 r. do 158,3 mln w 2018 r. W tym czasie wartość wypłat wzrosła z 73,7 mld zł do 76,3 mld zł.

To, że klienci banków coraz rzadziej przychodzą do bankomatów po pieniądze, wynikać może z rosnącej popularności płatności bezgotówkowych. Niemniej wpływ na to ma także polityka cenowa banków, która wymusza na klientach transakcje rzadsze, ale na większe kwoty. To musi odbijać się negatywnie na biznesie bankomatowym. Operatorzy maszyn otrzymują bowiem prowizje uzależnione od liczby a nie wartości transakcji.

Przeczytajcie także: Liczba wpłatomatów zbliża się do 7,5 tys.

Sposobem na poradzenie sobie z tym problemem jest więc racjonalne podejście do instalacji nowych maszyn. Drugim pomysłem jest rozwój sieci wpłatomatów. Bo z kolei wpłaty gotówki dynamicznie rosną zarówno pod względem liczby jak i wartości. W I kw. 2018 r. takich transakcji było 11,9 mln a ich wartość osiągnęła 20,7 mld zł. Przed rokiem było to odpowiednio 10,3 mln i 16,7 mld zł.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies