Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Sektorowe rozwiązanie problemu trwałego nośnika już gotowe. Bankowcy czekają na opinię UOKiK-u

System opracowany przez ZBP wykorzystuje trzy różne technologie, przetestowane m.in. pod kątem wydajności

Związek Banków Polskich poinformował o zakończeniu prac nad sektorowym rozwiązaniem problemu z tzw. trwałym nośnikiem. Przypomnę, że chodzi tu o sposób wysyłki ważnych dokumentów do klientów banków. Zgodnie z wymogami regulacyjnymi artykułowanymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tabele opłat i prowizji czy zmiany w regulaminach powinny być wysyłane do klientów w taki sposób, aby nie mogły być w dowolnym momencie przez bank jednostronnie zmienione, a jednocześnie by klienci mieli do nich dostęp także po zakończeniu relacji z bankiem.

Przeczytajcie także: mBank zmienił wygląd serwisu transakcyjnego

W świecie analogowym nie było z tym problemu. Za trwały nośnik uznaje się bowiem np. tradycyjny list. Gorzej jest w erze cyfrowej, która z natury oznacza odejście od papierowej korespondencji. UOKiK uznał, że trwałym nośnikiem nie może być skrzynka odbiorcza dostępna po zalogowaniu do bankowości internetowej. Z kolei rozwiązanie oparte o e-mail wysłany na adres poczty elektronicznej podany przez klienta nie gwarantuje, że dokumenty dotrą do adresata i że zostaną odczytane.

ZBP podjął się zatem rozwiązania tego problemu. Powołana została specjalna grupa robocza, która opracowała dokumentację nowego systemu komunikacji banków z klientami. Wykorzystano w nim trzy różne technologie, a więc tzw. pieczęć elektroniczną (rodzaj podpisu elektronicznego oferowanego przedsiębiorcom przez KIR), rozwiązanie oparte o blockchain oferowane przez KIR i firmę IBM oraz blockchain drugiej generacji oferowany przez Biuro Informacji Kredytowej i firmę Billon. – Uznaliśmy, że te technologie są najbardziej perspektywiczne. Jednak nie dyskryminujemy innych, np. wdrażanych przez niektóre banki i opartych o serwer pamięci WORM – stwierdził Tadeusz Białek z ZBP.

Przeczytajcie także: BZ WBK zmieni nazwę na Santander

Jak mówi przedstawiciel ZBP, opracowany system został przetestowany przez wybrane banki w środowisku udostępnionym przez KIR i BIK. Testy wykazały, że wszystkie trzy technologie zastosowane w sektorowym rozwiązaniu trwałego nośnika spełniają wymogi regulacyjne a jednocześnie oferują wydajność zapewniającą sprawność działania nawet w przypadku wysyłki dokumentów do wielu milionów klientów przez największe banki na rynku. – Raport na temat naszego rozwiązania jak i z przeprowadzonych testów przesłaliśmy do regulatorów, a więc Komisji Nadzoru Finansowego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – powiedział Tadeusz Białek.

Przedstawiciel ZBP podkreśla, że KNF wyraził pozytywną opinię na temat przedstawionego mu przez Związek sektorowego rozwiązania trwałego nośnika. Nieco inaczej jest, jeśli chodzi o UOKiK. Ten, jak mówi Tadeusz Białek, zadeklarował, że będzie mógł zaopiniować nowy sposób komunikowania się z klientami dopiero w momencie, gdy któryś z banków przedstawi go jako swój. Prawdopodobnie pierwszym, który wprowadzi rozwiązanie wykorzystujące blockchain, będzie PKO BP. Jak deklaruje biuro prasowe tej instytucji, prace nad tym trwają, a ich zakończenia należy spodziewać się w perspektywie kilku najbliższych kwartałów.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies