Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Jak biznes i fintechy mogą sobie wzajemnie pomóc?

Z jednej strony są duże firmy dysponujące potencjałem inwestycyjnym i poszukujące innowacyjnych rozwiązań, a z drugiej startupy, które te rozwiązania tworzą. Bez dwóch zdań, powinni się spotkać. Tylko jak i gdzie?

Kongres Impact fintech'17 jest jedną z takich okazji. W kilku ostatnich tekstach opublikowanych na łamach Cashless próbowałem Wam przybliżyć nieco tematykę samego kongresu, główne zagadnienia, jakimi zajmować się będą speakerzy oraz przedstawić rozwiązania proponowane przez firmy, których przedstawiciele pojawią się na kongresie. To wielkie fintechowe wydarzenie to też wyjątkowa możliwość wymiany doświadczeń i stworzenia nowych możliwości współpracy pomiędzy branżą usług finansowych i ubezpieczeniowych, a startupami. Zresztą znanych jest już parę inspirujących przykładów współpracy instytucji finansowych z fintechami.

Jednym z nich jest platforma dla innowacyjnych firm – mAkcelerator, fundusz z budżetem 50 mln euro, który wiosną bieżącego roku został uruchomiony przez mBank. Podczas odbywającego się w Warszawie International Biometric Congress zaprezentowano rozwiązanie opracowane przez spółkę, w którą mAkcelerator zdecydował się zainwestować. Mowa o tzw. pasywnej biometrii behawioralnej. System zbiera dane na temat kilkudziesięciu parametrów pozyskiwanych podczas korzystania przez klientów z komputera, a w przyszłości także ze smartfona. Dane te tworzą unikalny wzorzec zachowań, dzięki któremu można potwierdzić tożsamość osoby używającej klawiatury, myszki czy ekranu dotykowego. W praktyce tego rodzaju biometria może posłużyć np. do autoryzacji logowania do bankowego serwisu transakcyjnego. Spółka kupiona przez mAkceleratora prowadzi obecnie testy swojej technologii na tysiącu użytkowników. W przyszłym roku rozwiązanie powinno zostać zaimplementowane do systemu mBanku.

Przeczytajcie także: Bez sztucznej inteligencji nie ma nowoczesnej bankowości?

Jeśli mowa o współpracy instytucji finansowych ze startupami, nie można nie wspomnieć o banku ING i jego Start-up Demo Days, czyli organizowanych cyklicznie spotkaniach przedstawicieli banku z firmami z branży fintech. Na szczególną uwagę zasługuje współpraca ING Banku Śląskiego z firmą Twisto. Czeska spółka, w którą zdecydował się zainwestować Bank Śląski, działalność w Polsce ma rozpocząć w I poł. przyszłego roku. Inwestycja ma pozwolić bankowi na ekspansję w obszarze e-commerce, a to dzięki wprowadzeniu na rynek tzw. odroczonych płatności za zakupy internetowe w modelu "kup teraz, zapłać później". Twisto umożliwia krótkoterminowe kredytowanie zakupów internetowych dzięki wykorzystaniu analizy danych. Firma opracowała metodę szacowania zdolności kredytowej klienta w czasie rzeczywistym. Podczas rozmowy z Michalem Smidą, prezesem czeskiego startupu i jednocześnie speakerem kongresu Impact fintech’17, usłyszałem, że współpraca z ING Bankiem Śląskim to ogromne wyzwanie i duże możliwości rozwoju startupu. Potwierdził również, że spółka rozpocznie działalność w Polsce w II kw. 2018 r.

Kilka miesięcy temu koncepcję stworzenia platformy dla rozwoju i współpracy ze startupami przedstawił także Krzysztof Domarecki, twórca Seleny i jej wieloletni prezes. Na Impact’17 w Krakowie ogłosił powstanie funduszu inwestycyjnego Fidiasz, z budżetem 200 mln zł, którego celem jest transformacja polskich startupów w dojrzałe, międzynarodowe firmy. Teraz Fundusz Krzysztofa Domareckiego ogłosił konkurs dla fintechów, w którym podczas Impact fintech’17 wyłoniono grupę kilku polskich firm technologicznych. W każdą z nich Fidiasz zainwestuje od 0,5 do 5 mln zł.

Swój akcelerator ma również Orange. Orange Fab jest programem akceleracyjnym dla startupów dysponujących dojrzałym produktem – poszukujących szans na jego komercyjne wdrożenie w kraju i na rynkach międzynarodowych. W pierwszej fazie programu Orange Fab poszukuje startupów głównie z obszaru IoT (Internet Rzeczy), posiadających m.in. rozwiązania wizualizujące i integrujące obiekty lub aplikacje z danymi gromadzonymi i przetwarzanymi na platformie IoT Orange. Prócz tego, w Orange Fab mile widziani są twórcy innowacyjnych rozwiązań w zakresie customer experience, sztucznej inteligencji, big data, e-handlu oraz rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, cyberbezpieczeństwa, automatyzacji procesów, fintech i blockchain. Zrealizowane dotychczas edycje programu zaowocowały udaną współpracą i wdrożeniem wielu rozwiązań partnerów, np. Wandlee – chatbota obsługującego klientów Orange Polska i Nju Mobile za pośrednictwem Messengera oraz Applica – wykorzystującego sztuczną inteligencję do automatyzacji procesów biznesowych wymagających semantycznej analizy tekstu.

Przeczytajcie także: Insurtech rządzi. Nie ma odwrotu od innowacji w ubezpieczeniach

Warto przypomnieć, że powstają także konkursy skierowane do samych koncernów, których celem jest promocja postaw zwiększających możliwości nowych firm. Jednym z nich jest, organizowany we współpracy z Mastercard, The Heart Open Innovation Awards 2017. Jest to pierwsza edycja konkursu dla korporacji, które tworzą innowacje wspólnie ze startupami. Jego misją jest wyróżnianie firm, które aktywnie wykorzystują zewnętrzne źródła innowacji, budują partnerskie relacje i z sukcesami wdrażają najlepsze rozwiązania startupowe.

Same wystąpienia na scenie głównej i rozmowy moderowane to nie wszystko, na co mogą liczyć uczestnicy kongresu. Na przedstawicieli korporacji, ekspertów i młodych przedsiębiorców czeka wiele wydarzeń towarzyszących, które są przeznaczone dla startupów i inwestorów. Mają pomóc im nawiązać nowe kontakty biznesowe oraz zaprezentować na scenie swoje pomysły. Jednym z takich wydarzeń jest Startup Arena. Jest to przestrzeń zaaranżowana specjalnie dla startupów. Przez dwa dni na Startup Arenie odbywać się będą prezentacje wybranych startupów oraz dyskusje ich przedstawicieli z inwestorami.

Workshop Stage to miejsce poświęcone warsztatom organizowanym przez partnerów wydarzenia (zarówno komercyjnych jak i merytorycznych). Publiczność będzie miała możliwość czynnego udziału w wystąpieniach poprzez zadawanie pytań oraz dyskusję z prowadzącymi. Każdy warsztat będzie dodatkowo wzbogacony o materiały graficzne, filmy oraz prezentacje wyświetlane w trakcie wystąpień. Innym ciekawym wydarzeniem jest Startup4export, czyli sesja pitchingowa odbywająca się na głównej scenie, przeznaczona dla kilku wyselekcjonowanych startupów. Każda z firm będzie miała możliwość kilkuminutowej prezentacji przed jury oraz zgromadzoną publicznością. Kolejną szansę odniesienia sukcesu daje Impact Link, spotkania inwestorów ze startupami. Ich ideą są rozmowy 1:1 odbywające się przy zaaranżowanych stanowiskach.

Pojawi się również EduHackathon, który będzie miał formułę eksperckiej sesji kreatywnej z udziałem przedstawicieli biznesu z branży finansowej, startupów fintechowych, instytucji administracyjnych oraz środowiska akademickiego. Z kolei European Hub Meeting to strefa, gdzie dziewięć organizacji zrzeszających firmy z obszaru fintech z całego świata będzie mogło zaprezentować swoją działalność. Do Katowic fintech huby przyjadą razem z wybranymi startupami ze swoich regionów – Węgier, Skandynawii, Japonii, Izraela, a także z Czech.

Więcej na temat Impact fintech’17 oraz agendę kongresu można znaleźć na stronie: impactfintech17.com/ Rejestracja na Impact fintech'17 możliwa jest na tej stronie. Na bezpłatnie wejściówki mogą liczyć akademicy, przedstawiciele administracji publicznej, organizacji pozarządowych, mediów, startupów i społeczności startupowej. Cashless.pl jest partnerem medialnym tego wydarzenia.

KATEGORIA
PATRONATY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies