Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Spadły koszty przyjmowania kart? Akceptanci mówią, że tego nie widzą. Wyniki ciekawego badania FROB

Sondaż na zlecenie Fundacji Obrotu Bezgotówkowego przeprowadził Ipsos. Jego wstępne wyniki zaprezentowano dzisiaj podczas V Międzynarodowego Kongresu Płatności Bezgotówkowych

Autorzy badania podkreślają, że wyniki są bardzo wstępne a ich analiza jeszcze chwilę potrwa. Zbieranie danych zakończono bowiem 10 marca 2017 r., czyli niecałe dwa tygodnie temu. W sondażu wzięło udział 1500 właścicieli losowo wybranych mikro i małych firm. Celem badania było zidentyfikowanie przyczyn niskiego poziomu akceptacji płatności bezgotówkowych przez punkty usługowo-handlowe z sektora MŚP w Polsce.

Na pytanie o to, czy akceptują płatności kartami bądź smartfonami pozytywnie odpowiedziało tylko 28 proc. badanych małych i średnich przedsiębiorców. Dane pokazują, że plastikiem lub mobilnie najłatwiej zapłacić w hotelu lub restauracji. Do tego, że akceptuje płatności bezgotówkowe przyznaje się połowa tego typu podmiotów. W pozostałych branżach jest znacznie gorzej: w transporcie i gospodarce magazynowej elektroniczne płatności akceptuje 27 proc. badanych, w sektorze zdrowie i pomoc społeczna – 24 proc., podobnie w działach kultura i rozrywka (23 proc.). Co ciekawe, najmniejsza grupa akceptantów pochodzi z sektora "finanse i ubezpieczenia" oraz "inna działalność profesjonalna" – odpowiednio 9 proc. i 6 proc. badanych.

Przeczytajcie także: Milion Polaków bankuje mobile only

Tych spośród właścicieli firm MŚP, którzy przyjmują nie tylko gotówkę, zapytano o nazwę operatora terminali, z którego usług korzystają. Z badania wynika, że nadreprezentację w stosunku do całego rynku ma w tym segmencie spółka First Data Polcard. Z jej oferty korzysta bowiem 24 proc. ankietowanych podmiotów. Dopiero na drugim miejscu znalazł się największy agent rozliczeniowy w Polsce, czyli eService z wynikiem 20 proc. a na trzecim Pekao (9 proc.).

Prawie wszyscy akceptanci (98 proc.) obsługują płatności dokonywane za pomocą kart Visa i Mastercard, w tym 79 proc. płatności zbliżeniowe. Blik znalazł się na piątym miejscu z wynikiem 20 proc., co jak na tak młody system można uznać za umiarkowany sukces. Wydaje mi się jednak, że dane w tym wypadku są nieco zaniżone, bo zarówno FDP jak i eService w zdecydowanej większości swoich terminali już umożliwiają płatności Blikiem. Podejrzewam więc, że właściciele firm często nawet nie wiedzą, że w używanych przez nich terminalach taka funkcja jest. Zdecydowana większość badanych firm do przyjmowania płatności używa terminali stacjonarnych (64 proc.). Przenośne urządzenia są w użyciu u 34 proc. podmiotów.

Natomiast wśród tych, którzy obecnie płatności bezgotówkowych nie akceptują, ale robili to w przeszłości, najwięcej bo 37 proc. jako przyczynę zaniechania wskazało wysokie koszty obsługi. Te odpowiedzi nie zaskakują, jeśli spojrzeć na inną część badania, w której poproszono o wskazanie korzystnych zmian w obsłudze płatności w ciągu ostatnich trzech lat. Dostrzegła je tylko nieco ponad połowa akceptantów. Wśród nich 46 proc. wskazało na mniejszą prowizję za transakcje a 18 proc. – na niższe koszty ogólne akceptacji. Może to sugerować, że duża część właścicieli firm prawdopodobnie nie podjęła negocjacji cen ze swoim agentem rozliczeniowym. Te w wyniku kilku regulacji ostatnio mocno spadły i gdyby próba rozmów została podjęta, na pewno zakończyłaby się sukcesem.

Przeczytajcie także: Najwięksi wydawcy kart kredytowych w Polsce

Na koniec jeszcze kilka statystyk dotyczących dodatkowych usług oferowanych dzięki terminalom. W grupie akceptantów z tej możliwości korzysta tylko 15 proc. badanych. Najczęściej proponują oni wypłatę gotówki czyli cashback (49 proc.) oraz doładowania telefoniczne (44 proc.). Prawie jedna trzecia podmiotów świadczących takie usługi twierdzi, że nie przynoszą im one żadnych dodatkowych korzyści. 26 proc. wskazuje, że dzięki nim pozyskuje więcej klientów lub że są oni bardziej zadowoleni, a tylko 16 proc. twierdzi, że dodatkowo na tym zarabia.

Pełny raport "Postawy i zachowania przedsiębiorców z sektora MSP wobec obrotu bezgotówkowego" zostanie zamieszczony na stronie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego po zakończeniu prac nad nim. Jak już wspominałem, na razie przedstawiono tylko wstępne wyniki, a okazją do tego był rozpoczęty dzisiaj V Międzynarodowy Kongres Płatności Bezgotówkowych. Cashless jest patronem medialnym tego wydarzenia. Jutro drugi dzień Kongresu.

KATEGORIA
TEMAT DNIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI:

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies