Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Arbiter bankowy ma pełne ręce roboty. Znowu rośnie liczba skarg

W ubiegłym roku do działającego przy Związku Banków Polskich arbitra wpłynęło ponad 1350 zażaleń na działalność banków

Z danych przekazanych mi dzisiaj przez Katarzynę Marczyńską, piastującą funkcję arbitra bankowego przy Związku Banków Polskich, wynika, że w ubiegłym roku klienci banków złożyli do niej 1353 skargi na działalność banków. To więcej niż w roku 2015, kiedy skarg było 1301, ale nieco mniej niż w roku 2014. Wówczas skarg było 1402. Dotychczas najwięcej zażaleń na działalność banków złożono do arbitra w roku 2009 – 1413.

Przeczytajcie także: Zarejestrujcie kartę, bo nie wykonacie przelewu

Większość spraw zgłaszanych przez klientów do arbitra miało najwyraźniej uzasadnienie, bo spośród zakończonych w ubiegłym roku 1383 postępowań 52 proc. rozstrzygnięto na korzyść klientów. To zdecydowanie więcej niż w latach poprzednich. Dla przykładu w 2015 r. na korzyść klientów rozstrzygnięto tylko ok. 25 proc. spraw. Natomiast w roku ubiegłym najwięcej postępowań dotyczyło kredytów – 778 spraw, z czego ok. 90 proc. – hipotecznych. 279 postępowań dotyczyło rachunków i lokat, 188 transakcji dokonanych kartami a 108 innych kwestii.

Przeczytajcie także: Tak się podpina kartę do Android Pay

Arbiter bankowy to instytucja powołana przez Związek Banków Polskich w 2011 r. Rozstrzyga spory pomiędzy bankami i ich klientami, gdy ich wartość nie przekracza 8 tys. zł. Aby skorzystać z jego usług, należy złożyć odpowiedni wniosek oraz przedłożyć dokument poświadczający zakończenie procesu reklamacyjnego w banku. Trzeba również wnieść opłatę w wysokości 50 zł lub 20 zł, gdy wartość sporu jest niższa niż 50 zł. Od decyzji arbitra bank nie może się odwoływać – jest ona ostateczna. W przypadku decyzji na korzyść banku klient może dochodzić swoich praw przed sądem.

KATEGORIA
PORADNIKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies