
Pekao nie rozpatrywał reklamacji klientów w ustawowych terminach. Na rekompensaty dla klientów zarezerwował 100 mln zł
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o decyzji wydanej w sprawie Banku Pekao. To efekt postępowania wszczętego po licznych skargach klientów, których reklamacje nie były rozpatrywane w ustawowych terminach. Ustalono, że praktyka ta w latach 2021–2023 miała charakter systemowy, a opóźnienia sięgały ponad 60 dni, najdłuższe zaś przekraczały rok.
Z komunikatu prasowego UOKiK-u wynika, że w odpowiedzi na reklamacje bank wysyłał klientom szablonowe informacje o przedłużeniu terminu na rozpatrzenie – bez merytorycznego wskazania przyczyny opóźnienia ani okoliczności, ograniczając się jedynie do ogólnego sfomułowania, że sprawa jest skomplikowana i wymaga wewnętrznych ustaleń.
W rezultacie decyzji urzędu Pekao wypłaci klientom rekompensaty finansowe. Na ten cel bank zarezerwował 100 mln zł. Rekompensaty wyniosą nawet 2,5 tys. zł. Ich wysokość uzależniona będzie od tego, czy reklamacja została rozpatrzona pozytywnie czy negatywnie, oraz od okresu, o jaki przekroczony został czas na jej rozpatrzenie.
Zgodnie z decyzją UOKiK-u, po jej uprawomocnieniu, bank będzie miał trzy miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów o przysługującej im rekompensacie. Obecni klienci otrzymają wiadomość przez bankowość elektroniczną, aplikację, e-mail albo list, czyli zgodnie z dotychczasowym sposobem komunikacji. Natomiast byli klienci, którzy obecnie nie mają już relacji z bankiem, dostaną list na ostatni znany adres korespondencyjny.
Aby otrzymać rekompensatę, trzeba będzie potwierdzić chęć jej przyjęcia oraz podać dane do rozliczeń podatkowych. Każdy konsument będzie miał na to sześć miesięcy od otrzymania informacji z banku. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi wypłaty są opodatkowane, dlatego bank będzie mógł zrobić przelew dopiero po otrzymaniu tych danych. Następnie klienci otrzymają z banku PIT-11, żeby mogli rozliczyć tę kwotę w rocznym zeznaniu podatkowym.
W oświadczeniu nadesłanym do redakcji biuro prasowe Pekao przekazało, że wydana przez UOKiK decyzja jest wynikiem dobrowolnego zobowiązania banku do podjęcia określonych w niej działań, w tym wypłaty rekompensat na rzecz konsumentów. Zadeklarowano jednocześnie, że wszyscy klienci zostaną poinformowani o prawie do rekompensat zgodnie z ustaleniami z UOKiK-iem, a szczegóły tych ustaleń po uprawomocnieniu się decyzji, będą dostępne na stronie internetowej banku oraz w bankowości elektronicznej.