
Jak wynika z badania Mastercarda, zwrot środków na kartę jest wskazywany jako preferowana metoda odbioru kaucji przez 73 proc. Polaków
Podczas odbywającego się wczoraj w Warszawie wydarzenia Mastercard Space4Commerce można było przetestować działanie recyklomatu (zwanego też butelkomatem), umożliwiającego zwrot kaucji na kartę. Urządzenie marki Selfmaker zostało wyposażone w terminal płatniczy obsługiwany przez Fiserv, właściciela marki PolCard, który jest dostawcą certyfikowanej usługi przesyłania kaucji za zwracane opakowania na kartę płatniczą. Maszyna wygląda tak:

Aby z niej skorzystać, należy rozpocząć proces zwracania opakowania za pomocą przycisku na ekranie dotykowym. Następnie włożyć zwracaną puszkę czy butelkę do otworu – co istotne, opakowanie nie może być zgniecione i musi mieć widoczny kod kreskowy (to wymogi narzucone w ramach systemu kaucyjnego).
Po chwili można już przyłożyć kartę, smartfon czy smartwatch, a środki trafią na konto bankowe użytkownika.

Od 1 października 2025 r. zacznie w Polsce obowiązywać system kaucyjny. Zgodnie z jego założeniami do ceny napojów sprzedawanych w jednorazowych plastikowych butelkach do 3 l, puszkach do 1 l i szklanych butelkach wielorazowego użytku do 1,5 l doliczana będzie kaucja w wysokości 0,50 zł (za puszki i plastiki) lub 1 zł (za szkło). Kwotę tę klient będzie mógł odzyskać, jeśli zwróci opakowanie w wyznaczonych punktach, bez konieczności okazywania paragonu. Punkty zwrotu zostaną obowiązkowo utworzone w sklepach o powierzchni powyżej 200 m2, gdzie będzie można oddawać wszystkie opakowania objęte systemem. Również w każdej gminie ma działać co najmniej jeden dodatkowy punkt zbiórki. Dla sklepów o mniejszej powierzchni udział w systemie jest dobrowolny, aczkolwiek jeśli oferują napoje w szklanych butelkach wielokrotnego użytku, to muszą prowadzić ich zbiór. Klient ma prawo zażądać zwrotu w formie pieniężnej, a więc np. bony na następne zakupy w danym sklepie nie mogą być jedyną formą zwrotu kaucji.
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercarda, większość Polaków (72 proc.) na miejsce zwrotu opakowań najchętniej wybrałoby ten sam typ sklepu, w którym codziennie robi zakupy, a preferowaną formą zwrotu opakowań jest automat zlokalizowany przed sklepem – 85 proc. ankietowanych wskazuje tę opcję jako wygodną. Ogólnie konsumenci chcieliby zwracać opakowania przy okazji realizacji codziennych czynności – np. podczas robienia zakupów (65 proc.), wyjścia na spacer (44 proc.), czy wycieczki do punktu odbioru i nadania paczek (42 proc.). Co drugi ankietowany (51 proc.) przyznał, że chętnie widziałby butelkomaty na osiedlach mieszkaniowych, a co czwarty w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej (24 proc.). Prawie 3/4 ankietowanych Polaków, stojąc przed butelkomatem, wybrałoby zwrot kaucji na kartę, ponieważ uważają ją za wygodny sposób odzyskania pieniędzy – bardziej komfortowy od zwrotu na voucher, który można wykorzystać w tym samym sklepie (albo sieci sklepów), w którym został wydany, lub wymienić na gotówkę przy kasie.