
Tak przynajmniej wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Providenta w Polsce
Jak wynika z sondażu, przeprowadzonego na zlecenie Providenta, czterech na dziesięciu Polaków nigdy nie czuło się wykluczonymi finansowo. Większość jednak ma za sobą takie doświadczenia. Główne czynniki, które za tym stoją, to niewystarczające zasoby finansowe, rosnące ceny produktów i usług a także brak kompetencji finansowych. Ostatni z tych czynników częściej dotyka kobiety niż mężczyzn.
Zdaniem połowy rodaków firmy finansowe mogą odegrać ważną rolę w niwelowaniu zjawiska wykluczenia finansowego. Mogą to robić poprzez edukację w zakresie ekonomii, zarządzania pieniędzmi, oszczędzania, itd. Powinny też dostosowywać swoją ofertę do potrzeb różnych grup klientów, w tym takich, którzy nie mają regularnych dochodów. Mogą też wspierać swoich klientów poprzez upraszczanie procesów związanych z korzystaniem z usług finansowych oraz oferować przejrzyste warunki usług.
– Brak stabilnych dochodów czy ograniczona oferta dla określonych grup – to czynniki, które utrudniają włączenie finansowe. Przeciwdziałanie wykluczeniu, oprócz działań systemowych, może też obejmować inicjatywy biznesu. Chodzi bowiem nie tylko edukację, ale także tworzenie produktów i usług dopasowanych do potrzeb różnych grup społecznych – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
Przedstawicielka Providenta podkreśla, że instytucje pożyczkowe działające na polskim rynku już prowadzą różne działania edukacyjne, którymi starają się wpływać na zmniejszenie zjawiska wykluczenia finansowego. Przykładem takiego działania może być dokument "Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji Usług przez Instytucje Pożyczkowe", przygotowany przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych pod auspicjami Komisji Nadzoru Finansowego. Sam Provident prowadzi zaś program #Niewidzialni, kierowany na przykład do młodzieży w kryzysie bezdomności, uchodźczyń z Ukrainy czy osamotnionych seniorów.