
Użytkownicy skarżą się m.in. na liczne błędy utrudniające korzystanie z aplikacji, częste awarie i małą liczbę sklepów wystawiających e-paragony
Stojący na czele Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda zapowiedział kilka dni temu w wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej zmiany, jakie w najbliższym czasie wprowadzone mają być do aplikacji mobilnej e-Paragony. Wśród tych zmian, które pojawią w nowej wersji apki, ma być funkcja przekazania tzw. KID-u (numeru identyfikacji użytkownika) np. członkom rodziny, oraz przesyłanie paragonów mejlem albo SMS-em. Ma to pozwolić na gromadzenie w jednym miejscu paragonów całej rodziny.
Przypomnę, że aplikacja e-Paragony, przygotowana przez skarbówkę, na rynku znalazła się w styczniu 2022 r. Początkowo umożliwiała gromadzenie dowodów zakupu poprzez wykonywanie ich zdjęć. Dopiero jesienią 2023 r. pojawiła się opcja pobierania paragonów bezpośrednio z kas fiskalnych posiadających taką funkcję.
Apka od początku wzbudzała wiele kontrowersji, m.in. ze względu na obawy o gromadzenie przez skarbówkę informacji o zakupach realizowanych przez obywateli. Dodatkowo jedną z funkcji dostępnych w programie był moduł pozwalający na złożenie donosu na sklep czy punkt usługowy, który nie wydał paragonu fiskalnego po płatności.
Zapowiedziane przez KAS zmiany na pewno się przydadzą, ale powinny obejmować także poprawki w wielu innych obszarach. Wskazują na to opinie wystawione aplikacji przez użytkowników. Na przykład w Google Play jest bardzo źle oceniana – obecnie jej średnia nota to zaledwie 2,2 pkt. na pięć możliwych (w App Store ocena jest nieco wyższa i wynosi 2,8 pkt.). Co klientom się w niej nie podoba?
Brakuje w niej wyszukiwarki sklepów i punktów handlowych, w których możliwe jest pobieranie e-paragonów. Nie pomaga też fakt, że takich punktów jest na razie bardzo mało. Aplikacja bardzo często zamyka się bez przyczyny, uniemożliwiając skorzystanie z jakiejkolwiek jej funkcji. Przez błąd techniczny na niektórych urządzeniach nie można ustawić PIN-u z cyfrą 0. Kolejny błąd uniemożliwia dodanie długiego paragonu, charakterystycznego dla dyskontów, itd.
To tylko część bardzo niepochlebnych opinii na temat e-Paragonów. Aplikację zamierzałem wypróbować osobiście, by sprawdzić słuszność zarzutów. Niestety okazało się, że nie jest to możliwe, bo na ekranie smartfona wyświetlił się komunikat, że usługa jest chwilowo niedostępna i powinienem spróbować później.