
Odpowiedź na pytanie, skąd taki wynik sondażu, jest już mniej zaskakująca
Biuro prasowe KIR opublikowało wyniki corocznego sondażu na temat podejścia klientów do przelewów natychmiastowych. Przypomnę, że spółka zarządza systemem Express Elixir, za pomocą którego realizowane są takie przelewy. Z badania wynika, że potrzeba korzystania z transakcji natychmiastowych jest wysoka i nadal rośnie. Co ciekawe bardziej wśród starszych respondentów.
W grupie najmłodszych dorosłych, czyli przedstawicieli pokolenia Z, 22 proc. badanych wskazuje, że przelewy natychmiastowe powinny być dostępne zawsze, niezależnie od sytuacji. Porównywalny odsetek – 21 proc. – zadeklarowało pokolenie Y, czyli osoby urodzone między 1982 a 1996 rokiem. Wśród przedstawicieli pokolenia X (urodzeni do 1981 r.) ten odsetek rośnie do 32 proc., natomiast wśród tzw. "baby boomersów" (urodzonych do 1965 r.) – aż do 49 proc.
Zaskakująco wysokie oczekiwania wobec przelewów natychmiastowych deklarują także osoby najstarsze. Aż 65 proc. respondentów z grupy "radio babies" (urodzonych przed 1950 r.) uważa, że taka forma przesyłania pieniędzy powinna być bankowym standardem.
– Powyższe dane przełamują powszechny stereotyp, zgodnie z którym to głównie młodsze pokolenia wymagają natychmiastowości w usługach cyfrowych. Powodem mogą być z jednej strony pragmatyczne potrzeby dojrzałych klientów, którzy częściej korzystają z tradycyjnej bankowości internetowej, a z drugiej fakt, iż młodsi realizują takie przelewy zazwyczaj mobilnie. Wtedy standardem jest przelew na numer telefonu, który z zasady jest rozliczany natychmiastowo – wyjaśnia Grzegorz Leńkowski, dyrektor Linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR.
Systematyczny wzrost popularności przelewów natychmiastowych potwierdzają dane z systemów rozliczeniowych KIR. Express Elixir, który obsługuje przelewy w czasie rzeczywistym w 2024 roku rozliczył 526,91 mln transakcji na kwotę 264,13 mld zł. Rok wcześniej Express Elixir przetworzył 369,27 mln przelewów, o wartości 202,93 mld zł. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost odpowiednio o 43 proc. i 30 proc. Rok 2023 w stosunku do 2022 także charakteryzował się znaczącymi wzrostami – o 62 proc. pod względem liczby transakcji i 38 proc. ich wartości.