
Wśród najbardziej cenionych rozwiązań samoobsługowych Polacy wskazują automaty paczkowe i kasy samoobsługowe
Trzy czwarte Polaków regularnie wybiera płatności bezgotówkowe podczas zakupów sklepach stacjonarnych – wynika z badania "Preferencje płatnicze Polaków", przeprowadzonego na zlecenie Fiservu, właściciela marki PolCard. Autorzy badania przyjrzeli się czynnikom, które stoją za taką popularnością bezgotówkowych metod płatności.
Jak się okazuje, 43 proc. respondentów zadeklarowało, że płaci bezgotówkowo ze względu na wygodę i brak konieczności noszenia przy sobie gotówki. Kolejnymi najczęściej wskazywanymi powodami były prostota obsługi (40 proc.) oraz szybkość realizacji transakcji (39 proc.).
– Co trzeci badany wybiera płatności bezgotówkowe, bo dzięki nim może opłacić zakupy w kasie samoobsługowej i nie musi stać w kolejce do tradycyjnej. Z kolei co czwarty respondent wskazuje na brak ograniczeń na zakupach kwotą posiadanej w portfelu gotówki – uzupełnia Robert Andrukiewicz, członek zarządu Fiserv Polska. – Również co czwarty badany wybiera je ze względu na bezpieczeństwo transakcji. To jasny sygnał, że
w dzisiejszych czasach płatności bezgotówkowe są istotnym elementem codzienności konsumentów – dodaje. Inne zalety, na jakie ankietowani zwracali uwagę, to m.in. możliwość wyboru wygodnego instrumentu płatniczego (karta, telefon, zegarek) – tak wskazało 21 proc. badanych, czy chęć korzystania z innowacyjnych technologii (15 proc.).
Fiserv zwraca uwagę, że choć możliwość płacenia bezgotówkowo cenią przedstawiciele wszystkich grup wiekowych, to pojawia się pewne zróżnicowanie, jeśli chodzi o najczęściej wskazywane argumenty przemawiające za tym sposobem regulowania należności. Okazuje się bowiem, że osoby w wieku 18-29 lat wybierają płatności bezgotówkowe przede wszystkim dlatego, że dzięki nim mogą zapłacić za zakupy w kasie samoobsługowej i nie muszą stać w kolejce do tradycyjnej (44 proc.). Z kolei w grupie wiekowej 50-59 najczęściej wskazywanym powodem (przez ponad połowę respondentów) była prostota obsługi. Ankietowani z grup wiekowych 30-39, 40-49, ale też 60+ podkreślali zaś głównie brak konieczności noszenia przy sobie gotówki. Najwyższy odsetek takich wskazań odnotowano w grupie seniorów.
W badaniu realizowanym na zlecenie Fiserv zapytano też Polaków o ich stosunek do rozwiązań samoobsługowych. Na pytanie o to, które z nich w największym stopniu wpływają pozytywnie na jakość i komfort życia, ponad trzy czwarte ankietowanych wskazało na urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich. Prawie 67 proc. wymieniło kasy samoobsługowe, a na trzecim miejscu wśród wskazań uplasowały się myjnie. Z kolei 42 proc. zwróciło uwagę na wygodę korzystania z kiosków do zamówień np. w restauracjach typu fast food, a 34 proc. na stanowiska do samodzielnej rejestracji np. w obiektach noclegowych.