
Stawianie na efektywną kooperację międzysektorową przynosi wiele korzyści, a dzięki nim Polska zyskała dominującą pozycje w sektorze fintech w regionie
Od pierwszej edycji raportu "Mapa polskiego fintechu" upłynęło 8 lat – w tym czasie liczba fintechów na polskim rynku podwoiła się, osiągając w tym roku rekordowy wynik 383 zarejestrowanych podmiotów. Najwięcej z nich działa w obszarze płatności oraz oprogramowania dla finansów i bankowości. To pokazuje, że skala synergii między różnymi i pozornie niezależnymi od siebie branżami – płatniczą, bankową i technologiczną – jest ogromna. To sektory, które napędzają się wzajemnie i wraz z ich rozwojem, tworzą kolejne obszary do współpracy oraz przestrzeń, która sprzyja powstawaniu nowych usług.
Dlatego stawianie na efektywną kooperację międzysektorową przynosi wymierne korzyści – nie tylko poprawia innowacyjność, ale przede wszystkim wzmacnia budowę bezpiecznego, silnego systemu płatności i technologii. Dzięki takiemu całościowemu podejściu Polska z Warszawą na czele zyskała dominującą pozycję w sektorze fintech w Europie Środkowo-Wschodniej, a polski rynek płatności stał się jednym z najbardziej innowacyjnych w Europie.
Z raportu wynika, że znajdujemy się w fazie dojrzałości rynku – 47 proc. fintechów w Polsce ma od 6 do 16 lat, co oznacza, że co drugi podmiot jest na drodze ku stabilizacji, zrównoważonemu rozwojowi i budowaniu realnej wartości dla swoich klientów. Na tym etapie na znaczeniu zyskuje elastyczność, skalowalność i tworzenie bezpiecznych rozwiązań opartych na zaawansowanych technologiach, takich jak AI, blockchain czy machine learning, które stają się fundamentem kolejnej generacji innowacyjnych usług finansowych.
Przepis na sukces dojrzałego fintechu to również plasowanie klienta i jego potrzeb w centrum. W Mastercard łączymy te kluczowe aspekty. Jesteśmy w Polsce od okrągłych 30 lat i od trzech dekad napędzamy innowacje. Współpracujemy z fintechami i wspieramy je na każdym etapie rozwoju oraz tworzymy pionierskie rozwiązania, odpowiadające na potrzeby coraz bardziej wymagających konsumentów, które wykraczają poza tradycyjny obszar płatności.
Przyszłość fintechów to efektywne partnerstwa oraz innowacyjne rozwiązania, które właściwie rozpoznają potrzebę i tworzą realną wartość dla klienta, a także pozwalają na skalowalność i globalny rozwój. Wspólnym mianownikiem i priorytetem wszystkich podmiotów finansowo-technologicznych jest także działanie na rzecz silnego ekosystemu finansowego i wzmacnianie zaufania konsumentów – współpraca w tym obszarze ma kluczowe znaczenie.
Autorka jest dyrektorką obszaru Fintech w polskim oddziale Mastercard Europe. Felieton ukazał się w raporcie z Mapą polskiego fintechu 2025. Premierowa prezentacja tegorocznej mapy odbyła się w trakcie Cashless Fintech Evening. Partnerem głównym tegorocznych Cashless Fintech Evening, nagród Cashless Fintech oraz raportu została firma Mastercard. Partnerami – Fiserv oraz Fundacja Polska Bezgotówkowa. Natomiast partnerami wspierającymi zostały: Przelewy24, Walutomat oraz Zen.com.