Kasy stacjonarne zajmują drugą pozycję w rankingu najpopularniejszych kanałów dystrybucji biletów kolejowych, ale odpowiadają już tylko za 26,3 proc. sprzedaży
Urząd Transportu Kolejowego zaprezentował wczoraj statystyki dotyczące sprzedaży biletów na przejazdy pociągami. Okazuje się, że Polacy najchętniej kupują bilety w internecie i aplikacjach mobilnych. Udział tych kanalów dystrybucji wzrósł w ciągu 2024 r. do 46,5 proc. Rok wcześniej wynosił 40,6 proc. a w 2022 r., gdy wirtualne okienka kasowe stały się najbardziej popularną formą sprzedaży, wynosił 35 proc.
– Nasze życie staje się coraz bardziej cyfrowe. Widać to także w sektorze kolejowym. Pasażerowie po bilet coraz rzadziej ustawiają się w kolejce do kasy. Niemal połowę biletów kupujemy przez Internet – na stronach www czy w aplikacjach mobilnych. Rok 2018 był ostatnim, w którym udział sprzedaży biletów w kasach przekroczył 50 proc., a najpewniej w tym roku większość biletów zostanie kupiona online – mówi Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Kasy stacjonarne wciąż zajmują drugą pozycję w rankingu najpopularniejszych kanałów dystrybucji biletów kolejowych. Jednak ich udział w całej sprzedaży systematycznie zmniejsza się. O ile w roku 2024 wynosił 26,3 proc., to w 2021 r. wynosił 35,1 proc. a w 2022 r. – 29,3 proc. W 2023 roku kasy stacjonarne odnotowały niewielki wzrost udziału w sprzedaży – do 30,2 proc., ale dane z roku 2024 pokazały, że było to jedynie roczne odstępstwo od wieloletniego trendu.
Dane UTK pokazują, że kasy stacjonarne nie są wyjątkiem, bo większość pozostałych kanałów sprzedaży biletów kolejowych również traci na znaczeniu. W 2024 r. w porównaniu z 2023 r. spadł udział w sprzedaży w przypadku: drużyn konduktorskich – z 16,1 proc. do 14,7 proc., automatów stacjonarnych – z 7,7 proc. do 6,6 proc., a automatów w pojazdach – z 1,1 proc. do 0,9 proc. Jedynie udział kanałów sprzedaży ujętych w kategorii "pozostałe" nieznacznie wzrósł z 4,5 proc. do 5 proc.
Analogiczne trendy można zaobserwować w danych obrazujących wartość sprzedaży biletów kolejowych. Tu strony www i aplikacje mobilnej w ub. roku miały 47,5 proc. udziału, kasy – 27 proc., konduktorzy – 13,7 proc., automaty stacjonarne – 5,6 proc., mobilne – 0,8 proc. a pozostałe kanały – 5,3 proc.
Fot. magro_kr/flickr CC BY-NC-ND 2.0