Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Awaria ŚKUP efektem cyberataku. GZM zapewnia, że dane i środki pasażerów, zgromadzone w e-portfelach, są bezpieczne

Alternatywą dla pasażerów są m.in. papierowe bilety oraz aplikacje zewnętrznych firm

System ŚKUP, znany przede wszystkim mieszkańcom konurbacji górnośląskiej, uległ poważnej awarii. Ze strony internetowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wynika, że stało się tak za sprawą cyberataku, o którym powiadomiono już policję, a także Urząd Ochrony Danych Osobowych i NASK.

Przeczytajcie także: Tak pay by linki tracą rynek

ŚKUP, czyli Śląska Karta Usług Publicznych, to karta elektroniczna wykorzystywana w płatnościach za przejazdy komunikacją miejską, parkowanie, usługi świadczone przez placówki kultury, ale też podczas wizyt w urzędach miast. Awaria spowodowała m.in., że pasażerowie nie mają dostępu do portalu pasażera i nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. Przedstawiciele GZM zapewniają, że nie doszło do wycieku danych użytkowników, bezpieczne mają też być środki zgromadzone w elektronicznych portfelach kart.

Operator usługi zapewnia, że pracuje nad przywróceniem systemu, ale wymaga to utworzenia nowej infrastruktury informatycznej, co może potrwać kilka dni. W pracach tych bierze udział twórca rozwiązania – firma Asseco. Z opublikowanych informacji wynika również, że w obecne działania zaangażowana zostanie firma wyspecjalizowana w zakresie cyberbezpieczeństwa. Podmiot ten m.in. przeanalizuje okoliczności, w jakich doszło do ataku, oraz wypracuje rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa systemu.

Przeczytajcie także: Płatności zbliżeniowe z kolejnym rekordem

Zarząd Transportu Metropolitalnego przygotował dla pasażerów najważniejsze informacje dotyczące tymczasowych zasad korzystania z komunikacji miejskiej. Z komunikatu wynika, że bilety jednorazowe można kupować w wersji papierowej w kioskach czy u kierowców, a w wersji elektronicznej są one dostępne w zewnętrznych aplikacjach mobilnych: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. Z kolei bilety długookresowe nie tracą ważności. Więcej informacji na ten temat znajdziecie pod tym adresem.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies