Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Nowe dane NBP. Spada liczba pay by linków. Tak przelewy tracą rynek na rzecz kart i Blika

Ze statystyk banku centralnego wynika, że w II kw. 2022 r. liczba pay by linków spadła o 4,5 mln w stosunku do I kw. W tym czasie liczba transakcji kartami i Blikiem w internecie mocno wzrosła

Narodowy Bank Polski opublikował już dane dotyczące różnych transakcji płatniczych odnotowanych w II kw. bieżącego roku. Wśród nich można też znaleźć statystyki dotyczące tzw. pay by linków, a więc szybkich przelewów służących do płatności w sklepach internetowych. Statystyki te pozwalają zaobserwować, jak pay by linki, które jeszcze kilka lat temu królowały w polskim e-commerce, teraz tracą rynek na rzecz konkurencyjnych rozwiązań.

Przeczytajcie także: Należność za ogłoszenia będzie można odroczyć

NBP podał, że w okresie kwiecień-czerwiec 2022 r. klienci banków wykonali 70,1 mln pay by linków o wartości 13,7 mld zł. Dla porównania w I kw. bieżącego roku było to odpowiednio 74,6 mln i 14,5 mld zł a w II kw. ubiegłego roku – 87,4 mln oraz 16,3 mld zł. Zatem w ciągu roku liczba transakcji przelewami w e-commerce spadła o jedną piątą.

Jak wspomniałem, jeszcze kilka lat temu przelewy pay by link były najpopularniejszym instrumentem do płatności bezgotówkowych w internecie, odpowiadały za grubo ponad 50 proc. płatności bezgotówkowych w e-commerce. Ich wprowadzenie na rynek było odpowiedzią polskiego sektora finansowego na zwyczaje rodaków, którzy obawiając się udostępniania danych swoich kart w sieci, za zakupy internetowe woleli płacić gotówką.

Przeczytajcie także: Podatki będzie można płacić Blikiem

Później jednak na rynku pojawił się Blik, który bardzo szybko zaczął zdobywać popularność. Również organizacje płatnicze wprowadziły rozwiązania, które uprościły i podniosły bezpieczeństwo transakcji kartami w e-commerce. W efekcie liczba transakcji pay by linkami zaczęła spadać, a dziś jest dużo niższa od liczby płatności Blik w internecie i niewiele wyższa niż liczba transakcji kartami. Jak podaje NBP, w II kw. w internecie zrealizowano 167,4 mln płatności Blikiem (kwartał wcześniej – 156,3 mln a rok wcześniej – 121,5 mln) oraz 53,7 mln płatności kartami (kwartał wcześniej było to 49,1 mln a rok wcześniej – 43 mln).

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies