Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Marka PZU wykorzystana w oszustwie inwestycyjnym. Przestępcy kuszą pewnym zyskiem bez ryzyka

Wcześniej w podobnych fraudach wykorzystywano nazwy innych znanych firm, w tym Lotosu czy Orlenu

Zespół CSIRT KNF, zajmujący się cyberbezpieczeństwem w polskim sektorze finansowym, ostrzegł za pośrednictwem Twittera przed oszustami podszywającymi się pod Grupę PZU. Przestępcy wykorzystują media społecznościowe, w których publikują reklamy rzekomych usług inwestycyjnych. W rzeczywistości chodzi o wyłudzanie wrażliwych danych oraz kradzież środków.

Przeczytajcie także: Polski fintech Quicko wprowadził aplikację mobilną

Reklama podana przez zespół jako przykład zawiera obietnicę wysokiego zysku – w tym przypadku mowa jest o miesięcznej wypłacie w wysokości 10 tys. zł. Oszuści zapewniają też, że inwestowanie jest pozbawione ryzyka. Ofiary w takich sprawach zazwyczaj namawiane są do pobrania aplikacji lub wypełnienia formularza, a następnie kontaktuje się z nimi rzekomy konsultant. Może on nakłaniać do zainstalowania oprogramowania umożlwiającego zdalną obsługę urządzenia oraz rejestracji na platformie inwestycyjnej i wpłacania na nią pieniędzy. Przestępcy stosują socjotechnikę, by ofiara wpłaciła jak najwięcej pieniędzy w możliwie krótkim czasie.

Przeczytajcie także: Pożyczki Soonly już w aplikacji mPay

Sam mechanizm przestępstwa nie jest nowy – cyberprzestępcy podszywali się już pod znane polskie firmy, wystarczy wymienić KGHM, Lotos, CD Projekt czy PGE. Najczęściej w tym procederze wykorzystywany był jednak wizerunek Orlenu. Na początku roku mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl, że specjaliści CSIRT KNF w ciągu zaledwie kilku tygodni zgłosili blisko 3,5 tys. reklam zachęcających do fałszywych inwestycji. Najczęściej były one publikowane w mediach społecznościowych.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies