Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Kontomatik Pekao
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
979 na 1000 płatności kartą w terminalach odbywa się w Polsce zbliżeniowo. Nowy rekord w danych z NBP

Rekordowo wysoki jest także udział kart zbliżeniowych wydanych przez banki działające na polskim rynku

Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat rynku kart w I kw. bieżącego roku. Większość zawartych tam informacji nie powinna być obca czytelnikom cashless.pl, gdyż teksty na ich temat opublikowaliśmy już po uaktualnieniu przez bank centralny tabel statystycznych. Pisaliśmy m.in. o liczbie oraz wartości transakcji kartami, popularności bankomatów czy terminali płatniczych. Ale w raporcie banku centralnego jest kilka nowych danych, o czym szerzej dzisiaj.

Przeczytajcie także: Tak dużo terminali płatniczych w Polsce jeszcze nie było

Najważniejszą z nich jest, wydaje mi się, rekordowy udział transakcji zbliżeniowych we wszystkich płatnościach kartami zrealizowanych w terminalach. NBP podaje, że w I kw. bieżącego roku wskaźnik ten osiągnął poziom 97,9 proc., po wzroście z 97,5 proc. w IV kw. ubiegłego roku. To oznacza, że niemal wszystkie płatności kartami w sklepach i punktach usługowych w Polsce odbywają się już bez wkładania plastiku do terminala. Rekordowy jest także udział kart bezstykowych w całości rynku – na koniec marca wynosił on 93,4 proc.

Przeczytajcie także: Tyle razy płaciliście kartami w I kw. 2022 r.

Z pozostałych nowych informacji zawartych w raporcie NBP warto wspomnieć o wzroście, również do rekordowego poziomu, liczby płatności kartami w internecie. W I kw. było ich 49,1 mln, podczas gdy w IV kw. 2021 r. – 48,8 mln. Wartość płatności w sieci kartami nieco spadła – z 7,4 mld w okresie październik-grudzień 2021 r. do 7,1 mld w I kw. bieżącego roku. Doszło także do niewielkiej zmiany, jeśli chodzi o udział w rynku dwóch największych organizacji płatniczych. Visa zwiększyła ten udział z 52,5 proc. w grudniu do 52,7 proc. w marcu. Tym samym udział Mastercarda spadł z 47,2 proc. do 47 proc.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies