Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Zabrali Wam kartę i ukradli pieniądze? Bank odda już następnego dnia

To jedna z ważnych regulacji, jaką wprowadza unijna dyrektywa PSD II

Wczoraj pisałem Wam o pewnym skutku, jaki będzie miało zaimplementowanie do naszego prawa PSD II. Chodzi o to, że banki będą musiały wymagać od klientów logujących się na konto internetowe nie tylko loginu i hasła, ale i autoryzacji logowania za pomocą hasła jednorazowego. Tekst na ten temat znajdziecie tutaj. Dzisiaj chciałbym zainteresować Was jeszcze jednym elementem dyrektywy, który może mieć duży wpływ na biznes płatniczy banków oraz komfort korzystania przez klientów z usług finansowych.

Otóż, jak mówił wczoraj podczas konferencji Payment Meeting dr Krzysztof Korus z kancelarii dLK Korus Okoń, po zaimplementowaniu do krajowego prawodawstwa dyrektywy PSD II odpowiedzialność klienta za nieautoryzowane transakcje płatnicze spadnie z obecnie obowiązującego poziomu 150 euro do 50 euro. Chodzi o sytuację, gdy np. ukradną Wam kartę a złodziejowi uda się dokonać nią płatności zanim zdążycie plastik zastrzec. Dziś w wyniku zaistnienia tych okoliczności możecie stracić co najwyżej ok. 600 zł, resztę musi pokryć bank. W przyszłości, jeśli do kradzieży dojdzie, Wasza strata zostanie ograniczona do ok. 200 zł.

Przeczytajcie także: Hello Bank. Pod taką marką będzie funkcjonować w sieci BGŻ BNP Paribas?

Na marginesie warto przypomnieć, że na polskim rynku od kilku lat obowiązują rekomendacje Narodowego Banku Polskiego w sprawie kart zbliżeniowych. Zgodnie z nimi banki dobrowolnie obniżyły wartość udziału klienta w stratach powstałych w wyniku kradzieży dokonanej bezstykowo do 50 euro. To znacznie zwiększyło zaufanie klientów do kart zbliżeniowych.

Natomiast z opinii specjalistów, z którymi rozmawiałem, wynika, że samo zmniejszenie udziału klienta w skutkach fraudów płatniczych nie będzie dla bankowców większym problemem. O wiele bardziej działalność skomplikuje im natomiast skrócenie terminu, w jakim będą musieli oddawać klientom pieniądze utracone w wyniku transakcji oszukańczych. – Zgodnie z nowymi regulacjami jeżeli klient zakwestionuje jakąś płatność, bank będzie musiał mu oddać utracone w jej wyniku pieniądze w terminie D plus 1, czyli następnego dnia. A jeżeli bank tego nie zrobi, będzie musiał sam na siebie donieść do Komisji Nadzoru Finansowego – powiedział dr Krzysztof Korus.

Przeczytajcie także: Sprzedaż produktów finansowych wkracza do automatów

Oczywiście fakt, że bank będzie musiał oddać klientowi pieniądze, nie oznacza, że reklamacja nie może być dalej rozpatrywana. Chodzi jednak o to, że wydawca karty czy innego instrumentu płatniczego nie będzie mógł czekać ze zwrotem pieniędzy do końca tego procesu. Przy tym dotyczy to wszystkich transakcji płatniczych, a więc nie tylko tych wykonanych kartą, ale i np. przelewem.

Podobnie jak sprawa opisana wczoraj tak i kwestia udziału klienta w skutkach fraudów płatniczych jest dla mnie czymś nowym. Ciekawe, ile jeszcze takich kwiatków odnajdzie się w dyrektywie PSD II? Niewątpliwie jej implementacja do polskiego prawa jak i dostosowanie się do niej instytucji finansowych będzie nie lada wyzwaniem.

KATEGORIA
TEMAT DNIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies