Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Blik w I kw. 2022 r. Spółka dąży do zrównoważenia płatności w internecie transakcjami P2P oraz w handlu stacjonarnym

Operator Blika odnotował w ubiegłym kwartale łącznie 247 mln transakcji, a więc o 62 proc. więcej niż przed rokiem

Dariusz Mazurkiewicz, prezes spółki Polski Standard Płatności (operator systemu Blik), zaprezentował dziś dane transakcyjne za I kw. bieżącego roku. Zgodnie z nimi w okresie styczeń-marzec 2022 r. użytkownicy Blika wykonali za jego pomocą 247 mln transakcji na łączną kwotę 32,6 mld zł. W porównaniu z I kw. 2021 r. jest to wzrost o odpowiednio 62 proc. i 63 proc.

Przeczytajcie także: Rok 2021 był rekordowy dla Blika

Natomiast w odniesieniu do końcówki ubiegłego roku jest to niewielki wzrost pod względem liczby transakcji i wynik porównywalny pod względem wartości operacji. Przypomnę, że w okresie październik-grudzień 2021 r. użytkownicy Blika wykonali ok. 240 mln transakcji na kwotę 32,6 mld zł. Trzeba jednak pamiętać, że IV kw. roku jest zazwyczaj najlepszy dla systemów płatniczych ze względu na wzmożoną transakcyjność wynikającą z zakupów przedświątecznych.

Tradycyjnie już największą część transakcji Blikiem stanowią te realizowane w internecie. W okresie styczeń-marzec 2022 r. użytkownicy systemu wykonali w e-commerce ponad 156 mln płatności, czyli o ok. 40 proc. więcej rok do roku. Jednak prezes PSP podkreślił, że zgodnie ze strategią spółki udział płatności internetowych w całej transakcyjności Blika spada, z 74 proc. w IV kw. 2021 r. do 63 proc. w I kw. 2022 r. – Dążymy do tego, aby przy wciąż rosnącej liczbie operacji udział poszczególnych kategorii transakcji był bardziej zrównoważony – powiedział Dariusz Mazurkiewicz.

Przeczytajcie także: Zaorski zarejestrował nazwę Cebulion

Kategorią transakcji blikowych, która bardzo szybko zyskuje na transakcyjności w skali rocznej, są przelewy na numer telefonu P2P. W poprzednim kwartale przeprowadzono ponad 44 mln tego rodzaju operacji, co oznacza wzrost o 136 proc. Dynamicznie rośnie także liczba transakcji Blikiem w sklepach stacjonarnych. W tym przypadku jednak wzrost wynika w dużym stopniu z udostępnienia transakcji zbliżeniowych, co miało miejsce pod koniec ub. roku. W okresie styczeń-marzec bieżącego roku blikowicze płacili w tradycyjnym handlu prawie 37 mln razy (z tego płatności zbliżeniowe to 8,6 mln), a więc o 172 proc. więcej w porównaniu z I kw. 2021 r.

Natomiast wypłaty gotówki z bankomatów (kategoria transakcji, która w początkowej fazie rozwoju Blika była najważniejsza) obecnie odpowiadają za jedyne 4,1 proc. transakcji. W minionym kwartale użytkownicy systemu za jego pomocą wypłacali pieniądze z bankomatów ponad 10 mln razy, ok. 40 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies