Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
UOKiK nałożył ponad 44 mln zł kary na Santander Consumer Bank. Instytucja miała wprowadzać klientów w błąd

Bank analizuje treść decyzji Urzędu i rozważa możliwość odwołania się od niej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o nałożeniu ponad 44,2 mln zł kary na Santander Consumer Bank. Na wysokość kary wpływ miała długotrwałość praktyk, które uznano za szkodliwe. Chodzi o wliczanie kosztów związanych z ubezpieczeniem do całkowitej kwoty kredytu oraz przysyłanie klientom listów wprowadzających ich w błąd.

Przeczytajcie także: Polski startup Zowie pozyskał 5 mln dolarów na rozwój

Zdecydowanie większa część kary (38,2 mln zł) ma związek z wliczaniem składki ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu. Urząd przekonuje, że zgodnie z prawem, bank powinien uwzględnić składkę z tytułu tej usługi jako koszt kredytu (tak jak np. prowizję). Instytucja wyjaśnia też, że działanie to naruszało interesy ekonomiczne konsumentów. Nie mieli oni możliwości rzetelnego porównania propozycji Santander Consumer Banku z ofertami innych banków, które prawidłowo informowały o całkowitej kwocie kredytu. W efekcie mogli wybrać ofertę mniej korzystną z punktu widzenia kosztów. Jednocześnie wpływało to na uczciwość konkurowania między instytucjami finansowymi. UOKiK dodaje, że kwestionowana praktyka nadal trwa.

Druga sprawa dotyczy wprowadzania klientów w błąd. Santander Consumer Bank wysyłał listy wybranym dotychczasowym klientom i informował w nich o kredytach konsumenckich na atrakcyjnych warunkach. Propozycje banku zawierały sformułowania, sugerujące gwarancję, że taki kredyt będzie dostępny. Dopiero po zbadaniu zdolności kredytowej w oddziale okazywało się, że niektórzy konsumenci nie mogą zaciągnąć zobowiązania na takich zasadach. Praktyka ta była stosowana od stycznia 2015 roku do września 2018 roku i została już zaniechana.

Przeczytajcie także: Circle K udostępni w Polsce nową metodę płatności za paliwo

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu. Ze stanowiska samego banku wynika, że rozważa on taką możliwość i jest w trakcie szczegółowej analizy treści i uzasadnienia decyzji prezesa Urzędu. W swojej ocenie Santander Consumer Bank uznał opisane praktyki za w pełni zgodne z prawem. Spółka przekonuje, że nie naruszały one zbiorowych interesów konsumentów. Firma wyraziła też zaskoczenie zarówno samą decyzją, jak i nałożonymi karami.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies