Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Badanie WIB: karta najczęstszą formą płatności w Polsce

Tylko 22 proc. badanych deklaruje, że ich podstawową formą płatności jest gotówka

Warszawski Instytut Bankowości opublikował wyniki badania przeprowadzonego na jego zlecenie w związku z ogólnokrajową kampanią edukacyjno-informacyjną, odbywającą się kolejny rok z rzędu pod tytułem "Warto Bezgotówkowo". Z sondażu wynika, że dla Polaków najczęstszą formą płatności jest karta – wskazuje na to 64 proc. badanych. Gotówkowców jest w tym wypadku tylko 22 proc. Wśród instrumentów bezgotówkowych największą popularnością cieszą się karty (55 proc. wskazań), Blik (35 proc.) oraz płatności internetowe takie jak np. Przelewy24.

Przeczytajcie także: NBP opublikował raport na temat gotówki

Sondaż przeprowadzony na zlecenie WIB wskazuje też miejsca, w których zdaniem badanych, wciąż nie można zrealizować płatności bezgotówkowo. To przede wszystkim targi i bazarki (61 proc.), sklepy spożywcze oraz mniejsze punkty usługowe takie jak: szewc, krawiec, kwiaciarnia czy warsztat samochodowy (33 proc.). Co ciekawe, płatności bezgotówkowe są także coraz częściej dostępne w urzędach i instytucjach publicznych – jedynie 13 proc. badanych wskazuje na deficyt terminali płatniczych w tych miejscach.

Z badania wynika ponadto, że 36 proc. ankietowanych chciałoby przyspieszenia rozwoju sieci akceptacji instrumentów bezgotówkowych. Ale niemal połowa, czyli 49 proc., życzy sobie, aby ten rozwój przebiegał w dotychczasowym tempie, dając możliwość wyboru formy płatności.

Przeczytajcie także: Blik z kolejnym rekordem

Badanie przeprowadzone na zlecenie WIB, z którego wynika, że najczęściej wykorzystywanym przez Polaków instrumentem płatniczym jest karta, pokazuje jednocześnie, że wśród kluczowych czynników decydujących o wynikach sondaży są kształt i sposób postawienia pytań. Niedawno bowiem Narodowy Bank Polski, któremu od pewnego czasu zależy na promowaniu gotówki, przedstawił wyniki badania, z którego wynika, że gotówką płaci prawie 98 proc. Polaków. Pojawia się zatem pytanie, którym sondażom wierzyć oraz jaki jest sens nadal je przeprowadzać i publikować?

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies