Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Pandemia zmieniła zwyczaje płatnicze Europejczyków. Polacy chętniej wybierają kartę i zakupy w internecie

Chociaż mniej jest u nas gotówkowych tradycjonalistów, w Polsce wolniej zyskują na popularności urządzenia z funkcją płatności zbliżeniowych

Na zlecenie spółek z grupy Evo (jej częścią jest eService) przeprowadzono w kilku europejskich krajach badanie dotyczące wpływu covid-19 na zwyczaje zakupowe i płatnicze mieszkańców. Inicjatywa, której partnerem była Visa, wykazała m.in., że Europejczycy są bardziej skłonni płacić za zakupy elektronicznie.

Przeczytajcie także: NNW szkolne od Warty można już kupić online

Z opublikowanego badania można się dowiedzieć, że w wyniku obostrzeń towarzyszących pandemii Polacy polubili zakupy w internecie. Blisko dwie trzecie respondentów chce kupować w ten sposób równie często jak do tej pory. Z kolei co piąty uczestnik ankiety zamierza to robić jeszcze częściej.

Podczas zakupów internetowych 20 proc. Polaków chętniej wybiera płatność kartą, natomiast 19 proc. planuje częściej (niż przed pandemią) korzystać z płatności za pomocą szybkiego przelewu. Wybierając opcję płatności przy odbiorze, Polacy stosują zamiennie płatności gotówką i kartą. W przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych 22 proc. ankietowanych z Polski zadeklarowało, że będzie częściej płacić kartą. Gotówkę chętniej wybierze w przyszłości co dziesiąty badany.

Przeczytajcie także: Revolut zaproponuje klientom płatności odroczone

Na podstawie badania można wyróżnić trzy główne grupy konsumentów, gdy mowa o preferencjach płatniczych. Najliczniejsza to tzw. multipłatnicy, czyli osoby płacące zarówno gotówką, jak i elektronicznie. W Polsce stanowią oni większość (51 proc. wobec 48 proc. w pozostałych krajach). Drugi segment to bezgotówkowcy, stanowią oni niemal jedną trzecią respondentów (32 proc. w Polsce wobec średniej wynoszącej 31 proc.). Gotówkowych tradycjonalistów jest u nas 17 proc. (średnia dla pozostałych państw wynosi 21 proc.). W Polsce chętniej z nowoczesnych metod płatności korzystają kobiety.

Chociaż płatności zbliżeniowe cieszą się w Polsce dużą popularnością, nie przekłada się to na wielkie zainteresowanie opcją płacenia za pomocą telefonu lub zegarka. O ile w naszym kraju 17 proc. badanych chce po pandemii częściej płacić urządzeniem mobilnym, o tyle średnia europejska wynosi w tym przypadku 24 proc. Blisko jedna trzecia ankietowanych w naszym kraju nie korzysta i obecnie nie planuje korzystać z płatności za pomocą urządzeń mobilnych.

Przeczytajcie także: Paczki z Allegro będzie można odbierać w Biedronce

Uczestnicy badania zadeklarowali, że po ustaniu pandemii chcą częściej robić zakupy w sklepach stacjonarnych. Warto przy tym zaznaczyć, że Polacy w większym stopniu niż pozostałe europejskie narody są przekonani, że możliwość zapłacenia za usługę kartą lub innym narzędziem cyfrowym stanowi spełnienie ich oczekiwań w zakresie komfortowej obsługi klienta. Zapewnienie dostępu do preferowanych metod płatności staje się oczekiwanym standardem.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies