Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partner merytoryczny
Karta miała być darmowa a bank i tak pobrał opłatę? UOKiK zbadał działania kilkunastu instytucji

Karta miała być darmowa a bank i tak pobrał opłatę? UOKiK zbadał działania kilkunastu instytucji

Z kontroli urzędu antymonopolowego wynika, że wiele banków stosowało niezgodne z prawem zasady zwolnień z opłat za korzystanie z kart płatniczych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził praktyki w zakresie pobierania opłat za używanie kart płatniczych. Kontroli poddano ofertę 18 banków działających na polskim rynku. Zastrzeżenie wzbudziły zasady stosowane przez 13 instytucji. UOKiK stwierdził, że banki te wprowadzały w błąd klientów reklamując swoje karty jako darmowe dzięki wykonaniu określonej liczby transakcji bezgotówkowych lub transakcji o określonej wartości. W praktyce ważne było, czy transakcje uprawniające do zwolnienia z opłaty były w danym okresie rozliczone, a nie wykonane.

Przeczytajcie także: JustDrive zniknęła z App Store i Google Play

Na uwagę zasługuje fakt, że praktyki pięciu instytucji nie wzbudziły zastrzeżeń urzędu antymonopolowego. Na liście instytucji działających bez naruszenia prawa znalazły się: BGŻ BNP Paribas, przejęty przez Aliora BPH, Deutsche Bank, Idea a także Pekao. W stosunku do pozostałych instytucji zastosowano różne zalecenia lub same te banki podjęły działania wychodzące na przeciw oczekiwaniom UOKiK-u. O kilku bankach, które miały problem z naliczaniem opłat za karty debetowe mogliście już czytać w serwisie Cashless, m.in. tutaj.

Przeczytajcie także: Pekao szykuje nowy sposób otwierania rachunków

Jak informuje UOKiK sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich, czyli bez wszczynania postępowania. Są to BZ WBK, Euro Bank, Getin, ING, Millennium i Plus Bank. Wobec mBanku, BOŚ, Banku Pocztowego, Credit Agricole, PKO BP i T-Mobile Usługi Bankowe UOKiK wydał decyzje, a banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji. Jedno postępowanie, przeciwko Aliorowi, nadal jest w toku.

Kategoria

Udostępnij ten artykuł

Zostaw komentarz

Tomasz Jurczak

Redaktor
Aktywny od: 24.08.2017
Dodał: 210 artykułów

Inne artykuły tego autora:

Opaski płatnicze Mastercarda sprawdziły się na Openerze. Teraz trafią także na Orange Warsaw Festival

W trakcie warszawskiego festiwalu będzie można wyrobić nową opaskę lub skorzystać z tej, której używaliście w ubiegłym roku w Gdyni

Polskie firmy z branży e-commerce nadal nie boją się fraudów płatniczych. A powinny

Z najnowszego raportu firm EY i Nethone wynika, że większość polskich przedsiębiorstw sprzedających w sieci ma znikomą świadomość problemu wyłudzeń płatniczych

Asseco chce się pozbyć haseł jednorazowych w SMS-ach. Wprowadza mToken

mToken to aplikacja mobilna, która pozwala na autoryzację transakcji zlecanych w bankowości elektronicznej bez konieczności korzystania z haseł wysyłanych w wiadomościach tekstowych

Inteligentne koszyki i lustra oraz chipy w ubraniach. Czy tak będą wyglądać sklepy za kilka lat?

Zobaczcie jak przyszłość handlu stacjonarnego widzą autorzy pomysłów zgromadzonych w berlińskim Visa Retail Experience Lab

Nowy akcelerator dla startupów. Mastercard będzie pomagać fintechom

Nowa inicjatywa organizacji płatniczej ma pomóc fintechom w pozyskaniu kapitału i uzyskaniu niezbędnych licencji

Pokaż wszystkie artykuły tego autora →

Zapiszcie się do newslettera

Cashless na Youtube

wOKrWHZ7Jrc
Nie możecie się dostać na konto? Karta nie działa? Awaria w banku? Chcecie się podzielić informacją, która może być ciekawa dla innych? Napiszcie do nas.