Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Ważne deklaracje BNP Paribas i Santandera. Wakacje kredytowe nie zamykają drogi do dochodzenia praw przed sądami

Oba banki doprecyzowały zapisy proponowanych przez siebie klientom aneksów po wszczęciu postępowania w tej sprawie przez UOKiK

Jak wynika z informacji prasowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, BNP Paribas oraz Santander zmodyfikowały zapisy aneksów proponowanych klientom występującym o wakacje kredytowe związane z koronawirusem. Oba banki zadeklarowały również, że nie będą interpretować aneksów jako potwierdzenia uznania zadłużenia przez kredytobiorcę. To może być ważne w sytuacji, gdyby w przyszłości klienci korzystający z wakacji spierali się z bankami o swoje racje przed sądami.

Przeczytajcie także: Już siedem banków ostrzega przed vishingiem

Działania BNP Paribas i Santandera mają związek z otwartym 9 kwietnia przez UOKiK postępowaniem wyjaśniającym, dotyczącym odraczania przez instytucje płatności rat kredytowych. Możliwość składania uproszczonych wniosków w tej sprawie wprowadzono w związku z zapobieganiem ekonomicznym skutkom pandemii koronawirusa.

Największe zastrzeżenia UOKiK-u wzbudziły zapisy aneksów proponowanych właśnie przez BNP Paribas i Santandera. Zdaniem urzędu antymonopolowego aneksy te mogły zostać uznane za potwierdzenie wysokości salda kredytu ustalanego jednostronnie przez bank. Taka interpretacja w przyszłości mogłaby rodzić poważne konsekwencje dla osób, które będą chciały dochodzić swoich roszczeń w sądzie i żądać rozliczenia kredytu np. w związku z jego nieważnością.

Przeczytajcie także: Już 700 tys. wniosków o wakacje kredytowe

Do UOKiK w dalszym ciągu napływać mają sygnały od kredytobiorców dotyczące warunków wakacji kredytowych. Wynika z nich, że konsumenci mogą nie być w wystarczający sposób informowani o skutkach finansowych odroczenia spłaty rat kredytów. Powinni zostać również powiadomieni o prawie do odstąpienia od aneksu w terminie 14 dni. W postępowaniu wyjaśniającym UOKiK sprawdza, czy banki prawidłowo informują konsumentów o skutkach zawarcia aneksu i nie utrudniają odstąpienia od niego.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies