Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow

Z danych banku centralnego wynika, że w I poł. tego roku systemem Blik wykonywano średnio 2,6 tys. transakcji dziennie

To niewiele, zwłaszcza w porównaniu do danych na temat liczby transakcji kartami. O ile w I poł. 2015 roku Blikiem wykonano łącznie 374,7 tys. transakcji na kwotę 105,7 mln zł, to kartami posłużono się 1,6 mld razy, a wartość tych transakcji osiągnęła poziom 240 mld zł.

Inna sprawa, że system płatności mobilnych Blik, oferowany przez spółkę PSP, działa dopiero od lutego. Z danych NBP wynika, że jego popularność wśród klientów powoli, ale systematycznie rośnie. Podczas gdy na przykład w lutym odnotowano 36,3 tys. transakcji Blikiem, to w czerwcu już 97,1 tys. W tych samych miesiącach wartość transakcji urosła z 10,6 mln zł do 27,8 mln zł.

Przeczytajcie także: Będzie pierwsza karta kredytowa HCE

Natomiast średnia dzienna liczba operacji zwiększyła się z 1817 w lutym do 3236 w czerwcu. Bank centralny wyliczył, że w całym I półroczu klienci wykonywali średnio 2639 transakcji Blikiem o wartości ok. 700 tys. zł. Średnia wartość operacji wyniosła 282 zł.

Nie ma zaskoczenia, jeśli chodzi o to, do czego Blik wykorzystywany jest najczęściej – oczywiście do wyjmowania pieniędzy z bankomatów, do czego ze względu na oszczędność czasu i bezpieczeństwo nadaje się doskonale. Aż 92,6 proc. wszystkich transakcji Blikiem w I poł. 2015 r. to wypłaty gotówki. Na drugim miejscu znajdują się płatności w internecie – 4,6 proc. Najmniej jest płatności w tradycyjnych sklepach – tylko 2,8 proc. To oznacza, że w całym kraju średnio dziennie płaci Blikiem w sklepie ledwie kilkadziesiąt osób.

Przeczytajcie także: W płatnościach telefony wciąż przegrywają z kartami

To nie powinno dziwić – sposób inicjowania płatności w sklepie stacjonarnym poprzez kod przekazywany obsłudze sklepu jest niewygodny i nieergonomiczny. Zaskakuje niski udział płatności w sieci, przy których Blik sprawdza się całkiem nieźle.

Z danych NBP wynika również, że na koniec czerwca nowy system płatności mobilnych był akceptowany w ok. 85 tys. stacjonarnych punktów handlowych, na 100,3 tys. terminali oraz w 6071 bankomatach. Można było nim płacić w 24,5 tys. sklepów internetowych. Miał 673,3 tys. użytkowników. Statystycznie więc w badanym okresie każdy z nich wykonał mniej niż pół transakcji Blikiem.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies