Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Gdy technologia wyprzedza przepisy. Deichmann chce sprawdzać tożsamość osób płacących kartami

W tej popularnej sieci sklepów przy próbie płatności kartą możecie zostać poproszeni o okazanie dowodu osobistego

O niecodziennej dziś praktyce stosowanej przez sieć Deichmann doniósł jeden z czytelników Cashless. Będąc kilka dni temu na zakupach w jednej z warszawskich galerii handlowych odwiedził sklep tej firmy gdzie przy kasie zauważył informację skierowaną do płacących bezgotówkowo. Wynika z niej, że osoby dokonujące płatności kartą mogą zostać poproszone o okazanie dowodu tożsamości, celem sprawdzenia czy są prawowitymi użytkownikami karty. Czytelnik zastanawia się, w jaki sposób obsługa potwierdzi tożsamość osoby, która płaci nie zwykłą kartą, tylko np. zbliżakiem albo smartfonem z Google Pay.

Przeczytajcie także: Google Pay wróciło na smartwatche

Zdaniem specjalistów wywieszka w sklepach Deichmann to efekt przepisów, które nie nadążają za rzeczywistością. Zgodnie z Ustawą o usługach płatniczych, akceptant a więc np. sklep, ma prawo w określonych sytuacjach żądać od klientów okazaniu dowodu tożsamości, a jeśli ci się nie zgodzą, odmówić akceptacji płatności kartą. Chodzi o sytuacje, gdy obsługa sklepu ma podejrzenia, że klient posługuje się np. kartą skradzioną. Żądanie okazania dowodu osobistego ma w takim przypadku pozwolić na zapobieżenie fraudowi. Przepisy te nie uwzględniają jednak nowoczesnych instrumentów płatniczych, takich właśnie jak płatności mobilne HCE czy Google Pay.

Przeczytajcie także: Apple Pay już dostępne na Ukrainie

O komentarz w tej sprawie poprosiłem firmę Deichmann. Tomasz Kwieciński z jej działu marketingu twierdzi, że w przypadku kart elektronicznych umożliwiających autoryzację płatności PIN-em oraz przy transakcjach realizowanych zbliżeniowo Deichmann nie wymaga od klientów pokazywania dowodu tożsamości. Wymóg taki ma dotyczyć tylko kart, które umożliwiają autoryzację płatności podpisem użytkownika. – Podpis powinien być zgodny z podpisem na karcie. Jeśli nie są zgodne sprzedawca powinien poprosić o okazanie dowodu tożsamości w celu sprawdzenia zgodności imienia i nazwiska z imieniem i nazwiskiem na karcie. Z kolei, jeżeli karta nie jest podpisana, sprzedawca ma obowiązek od razu poprosić o dowód tożsamości w celu zweryfikowania danych – tłumaczy przedstawiciel Deichmanna.

KATEGORIA
PORADNIKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies