Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Kontomatik Pekao
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Karta miała być darmowa a bank i tak pobrał opłatę? UOKiK zbadał działania kilkunastu instytucji

Z kontroli urzędu antymonopolowego wynika, że wiele banków stosowało niezgodne z prawem zasady zwolnień z opłat za korzystanie z kart płatniczych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził praktyki w zakresie pobierania opłat za używanie kart płatniczych. Kontroli poddano ofertę 18 banków działających na polskim rynku. Zastrzeżenie wzbudziły zasady stosowane przez 13 instytucji. UOKiK stwierdził, że banki te wprowadzały w błąd klientów reklamując swoje karty jako darmowe dzięki wykonaniu określonej liczby transakcji bezgotówkowych lub transakcji o określonej wartości. W praktyce ważne było, czy transakcje uprawniające do zwolnienia z opłaty były w danym okresie rozliczone, a nie wykonane.

Przeczytajcie także: JustDrive zniknęła z App Store i Google Play

Na uwagę zasługuje fakt, że praktyki pięciu instytucji nie wzbudziły zastrzeżeń urzędu antymonopolowego. Na liście instytucji działających bez naruszenia prawa znalazły się: BGŻ BNP Paribas, przejęty przez Aliora BPH, Deutsche Bank, Idea a także Pekao. W stosunku do pozostałych instytucji zastosowano różne zalecenia lub same te banki podjęły działania wychodzące na przeciw oczekiwaniom UOKiK-u. O kilku bankach, które miały problem z naliczaniem opłat za karty debetowe mogliście już czytać w serwisie Cashless, m.in. tutaj.

Przeczytajcie także: Pekao szykuje nowy sposób otwierania rachunków

Jak informuje UOKiK sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich, czyli bez wszczynania postępowania. Są to BZ WBK, Euro Bank, Getin, ING, Millennium i Plus Bank. Wobec mBanku, BOŚ, Banku Pocztowego, Credit Agricole, PKO BP i T-Mobile Usługi Bankowe UOKiK wydał decyzje, a banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji. Jedno postępowanie, przeciwko Aliorowi, nadal jest w toku.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies