Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Karta miała być darmowa a bank i tak pobrał opłatę? UOKiK zbadał działania kilkunastu instytucji

Z kontroli urzędu antymonopolowego wynika, że wiele banków stosowało niezgodne z prawem zasady zwolnień z opłat za korzystanie z kart płatniczych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził praktyki w zakresie pobierania opłat za używanie kart płatniczych. Kontroli poddano ofertę 18 banków działających na polskim rynku. Zastrzeżenie wzbudziły zasady stosowane przez 13 instytucji. UOKiK stwierdził, że banki te wprowadzały w błąd klientów reklamując swoje karty jako darmowe dzięki wykonaniu określonej liczby transakcji bezgotówkowych lub transakcji o określonej wartości. W praktyce ważne było, czy transakcje uprawniające do zwolnienia z opłaty były w danym okresie rozliczone, a nie wykonane.

Przeczytajcie także: JustDrive zniknęła z App Store i Google Play

Na uwagę zasługuje fakt, że praktyki pięciu instytucji nie wzbudziły zastrzeżeń urzędu antymonopolowego. Na liście instytucji działających bez naruszenia prawa znalazły się: BGŻ BNP Paribas, przejęty przez Aliora BPH, Deutsche Bank, Idea a także Pekao. W stosunku do pozostałych instytucji zastosowano różne zalecenia lub same te banki podjęły działania wychodzące na przeciw oczekiwaniom UOKiK-u. O kilku bankach, które miały problem z naliczaniem opłat za karty debetowe mogliście już czytać w serwisie Cashless, m.in. tutaj.

Przeczytajcie także: Pekao szykuje nowy sposób otwierania rachunków

Jak informuje UOKiK sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich, czyli bez wszczynania postępowania. Są to BZ WBK, Euro Bank, Getin, ING, Millennium i Plus Bank. Wobec mBanku, BOŚ, Banku Pocztowego, Credit Agricole, PKO BP i T-Mobile Usługi Bankowe UOKiK wydał decyzje, a banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji. Jedno postępowanie, przeciwko Aliorowi, nadal jest w toku.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies