Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Łódzka komunikacja otwiera nowy rozdział w swojej historii. Od teraz bilety na tramwaj nie będą już potrzebne

Nowy system opłat za przejazdy, wzorowany na londyńskim, 16 września ruszy na razie pilotażowo na dwóch ważnych liniach tramwajowych: 10A i 10B

To nie jest zupełna nowość na polskim rynku bo bilety miejskie zastąpiono kartą bankową już w kilku polskich miastach, m.in. w Świebodzicach i Jaworznie. Jednak Łódź, ze względu na swoją wielkość, liczbę mieszkańców i złożoną sieć transportu miejskiego, dla twórców nowego rozwiązania jest o wiele większym wyzwaniem. Jeśli łódzki pilotaż, który startuje już 16 września, powiedzie się, może stać się wzorem do naśladowania dla innych wielkich miast w Polsce i wkrótce podobnych projektów będzie więcej.

Przeczytajcie także: Świebodzice są jak Londyn

Rozwiązanie, które opracowały wspólnie MPK-Łódź, Mastercard oraz Mennica Polska polega na tym, że funkcję jednorazowego biletu przejmuje karta płatnicza. Po wejściu do tramwaju wybieracie na kasowniku rodzaj biletu i zbliżacie do czytnika urządzenia swoją kartę bankową. W ciągu pół sekundy na ekranie pojawi się potwierdzenie transakcji. Potem wysiadając musicie tylko ponownie zbliżyć tę samą kartę, a kasownik wyświetli informację o prawidłowo przeprowadzonej operacji, co będzie równoznaczne z zakończeniem przejazdu i rozliczeniem płatności.

W Łodzi w nowym systemie zastosowano taryfę Wejście-Wyjście. Opłaty odpowiadają kwotom z taryfy czasowej. Przykładowo, przejechanie 13 przystanków zajmuje około 20-21 minut i kosztuje 2,80 zł, tak jak w przypadku biletu dwudziestominutowego. Jednak w nowym systemie zapłacicie dokładnie za taki odcinek trasy, jaki przejechaliście. Za rozliczenie wszystkich transakcji odpowiada Elavon, jeden z największych operatorów terminali płatniczych na polskim rynku.

Aby system mógł działać, w każdym z tramwajów jeżdżących na linii 10A oraz 10B zainstalowane zostały wyposażone w wyświetlacz kasowniki, dostarczone przez Mennicę Polską. W sumie to 130 urządzeń w 21 pojazdach. W razie kontroli nie potrzebujecie papierowych biletów. Wystarczy, że przyłożycie swoją kartę płatniczą do czytnika kontrolerskiego.

Przeczytajcie także: Warszawa pracuje nad nowym systemem opłat

Władze Łodzi liczą na to, że wyeliminowanie konieczności zakupu papierowych biletów zwiększy grupę korzystających z komunikacji miejskiej, co może ograniczyć liczbę samochodów na ulicach oraz zwiększyć przychody MPK. Włodarze miasta mają też nadzieję, że dzięki realizacji projektu pojawią się oszczędności – mniej pieniędzy będą musieli wydać na produkcję, dystrybucję i sprzedaż biletów. Jeśli nowy sposób zakupu biletów jednorazowych spodoba się łodzianom, system obejmie inne linie i środki komunikacji miejskiej.

System opłat za przejazdy uruchamiany właśnie w Łodzi wzorowany jest na tym z Londynu, gdzie funkcjonuje już od kilku lat i gdzie przyczynił się do znacznego wzrostu liczby transakcji zbliżeniowych kartami. Stolica Wielkiej Brytanii była zdaje się pierwszym miastem w Europie, gdzie wprowadzono bezbiletowy system opłat za przejazdy przy wykorzystaniu kart bezstykowych. Zyskał licznych naśladowców. Obecnie podobny działa m.in. w Madrycie. Natomiast juz w IV kwartale ma się rozpocząć pilotaż podobnego systemu we Wrocławiu. Jego pełne wdrożenie spodziewane jest w marcu przyszłego roku.

Fot. Wikipedia/Jakub Pietrasiak

KATEGORIA
TEMAT DNIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies