
Zdaniem ekspertów z Mastercarda takie rozwiązania, wykorzystujące sztuczną inteligencję, wkrótce mogą zmienić sposób w jaki będzie się robić zakupy w internecie
Biuro prasowe Mastercarda w dzisiejszej informacji prasowej przekazało najważniejsze wnioski z raportu na temat rozwoju agentów AI w handlu internetowym. Agenty mogą robić zakupy, rezerwować usługi czy zarządzać zadaniami bez bezpośredniego nadzoru człowieka. Zdaniem autorów dokumentu pt. "The Agentic Shift", to fundamentalna zmiana w funkcjonowaniu całego systemu e-commerce.
Agenty pozwalą przejść od automatyzacji procesów do pełnej delegacji decyzji zakupowych. Przy czym obserwowany jest wzrost zaufania konsumentów do takiej formy zakupów. Jak wynika z przytaczanych badań, ok. 50 proc. klientów jest skłonnych pozwolić agentowi AI na zakupy w określonym limicie wydatków.
Dalszy rozwój agentów wymaga jednak działań regulacyjnych, zapewniających m.in. transparentność i odpowiedzialność. Tzn. w miarę jak agenty AI przejmować będą coraz więcej decyzji w imieniu użytkowników, regulacje będą wymagały pełnej przejrzystości i możliwości nadzoru nad ich działaniami. Chodzi na przykład o rejestrowanie decyzji agenta, możliwość cofnięcia przeprowadzonej przez niego transakcji oraz o tzw. explainability, czyli możliwość dostępu do danych, na podstawie których agent podjął taką a nie inną decyzję.
Analogicznie do procesów KYC (z ang. poznaj swojego klienta) powstać muszą protokoły KYA (know your agent) czyli poznaj swojego agenta. Każdy agent działający w imieniu użytkownika lub firmy musi dać się zweryfikować pod kątem tożsamości, uprawnień i zakresu działania. Do przeprowadzenia płatności w ramach systemu Agent Pay wymagane będzie zastosowanie tokenów bezpieczeństwa, tzw. Agentic Tokens. Tokenizacja zapewnia, że wrażliwe dane finansowe nie są bezpośrednio ujawniane agentom ani platformom zewnętrznym.
Dotychczasowe doświadczenia z wykorzystaniem agentic AI pokazują, że platformy e-commerce będą coraz chętniej wykorzystywać tę technologię. Raport Mastercarda zawiera na przykład dane z Shopify Retail Report 2025, z którego wynika, że sklepy z personalizacją AI notują o 25 proc. większą średnią wartość zamówienia i o 19 proc. niższy współczynnik zwrotów w porównaniu z tradycyjnym e-commerce. Inny przykład to firma H&M, która po wdrożeniu personalizacji AI odnotowała wzrost średniej wartości koszyka o 17 proc.
Zdaniem autorów raportu zaprezentowanego przez Mastercarda etap prototypowania agentic commerce zakończy się już w 2027 r. Prognozują oni także, że przez kolejne trzy lata trwać będzie etap wschodzących systemów, charakteryzujący się m.in. tworzeniem standardów komunikacji. Wreszcie pełna automatyzacja procesów zakupowych i operacyjnych nastąpi po 2030 r.