Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Karty powiększyły udział w płatnościach internetowych w Polsce

Natomiast najpopularniejszym instrumentem płatniczym w e-commerce z dużą przewagą nad konkurencją pozostaje Blik

Opublikowane ostatnio przez Narodowy Bank Polski tabele dotyczące rynku kart w II kw. 2025 r. pozwalają wyliczyć udziały najpopularniejszych instrumentów płatniczych w sklepach internetowych. Na podstawie najnowszych danych można stwierdzić, że coraz częściej płacicie w e-commerce i wydajecie coraz więcej za pomocą kart, a rzadziej korzystacie z przelewów. Ale po kolei.

Przeczytajcie także: InPost coraz bardziej otwarty na pocztę

Z danych banku centralnego wynika, że w okresie kwiecień-czerwiec kartami wydaliście w świecie online 15,6 mld zł, wykonując 85,6 mln transakcji. Dla porównania w I kw. było to odpowiednio 13,8 mld zł i 77,8 mln transakcji. Statystyki te pozwalają określić karty jako drugi najpopularniejszy w Polsce instrument płatniczy w e-commerce. Palmę pierwszeństwa w sposób niezagrożony dzierży Blik. W II kw. za jego pomocą przeprowadzono 336 mln transakcji na łączną kwotę 52,9 mld zł.

To uproszczenie, ale jeśliby założyć, że 100 proc. transakcji online w handlu internetowym przeprowadzanych jest za pomocą Blika, kart i przelewów (pay by link i open banking), to udział kart w II kw. zauważalnie wzrósł. Pod względem liczby z 17 proc. do 18 proc., a pod względem wartości – z 16,7 proc. do 17,6 proc. Udział Blika wzrósł pod względem liczby transakcji z 71,1 proc. do 71,5 proc., ale pod względem wartości nieznacznie, bo 0,4 pkt proc. obniżył się. Udział przelewów zmniejszył się zarówno pod względem liczby, jak i wartości.

Przeczytajcie także: Allegro i PKO BP prezentują wspólną ofertę

Jeśliby szukać wytłumaczenia tych trendów, to na zwiększenie popularności kart w internecie wpływ może mieć rosnące wykorzystanie cyfrowych portfeli z płatnościami Apple Pay i Google Pay oraz wdrożenie nowego standardu Click to Pay i jego promocja realizowana przez Fundację Polska Bezgotówkowa. Natomiast na niewielki spadek udziału Blika w wartości transakcji online być może wpływ mógł mieć fakt, że jeśli się nim płaci, nie ma zastosowania procedura reklamacyjna chargeback. Może to powodować, że przy transakcjach o większej wartości część klientów preferuje płatność kartą. Zwłaszcza, że coraz więcej się mówi o cyberzagrożeniach w świecie online.

KATEGORIA
ANALIZY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies