Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Ile i na co wydacie pieniądze przeznaczone na tegoroczne święta? Zobaczcie to badanie

Nowy Barometr Providenta pokazuje, że wiele osób stara się ograniczyć świąteczne koszty, wybierając tańsze produkty

Wydatki związane z organizacją Bożego Narodzenia szacowane są na średnio 1387 zł. To prawie 66 zł mniej niż rok temu. Największą część budżetu ankietowani przeznaczą na prezenty – wynika z najnowszego badania Barometr Providenta.

Badanie pokazuje, że chociaż przeciętnie ankietowani na prezenty wydadzą 667 zł, to osoby powyżej 55. roku życia przeznaczą na ten cel 781 zł. Natomiast najmłodsi w wieku 18-24 lata zamierzają zmieścić się średnio w kwocie 462 zł. Co trzeci Polak spodziewa się, że przekroczy planowany budżet na ten cel.

Prawie połowa (45,1 proc.) respondentów deklaruje, że kupi wszystkie niezbędne na święta rzeczy, ale postara się ograniczyć do najtańszych dostępnych produktów. Z kolei 15 proc. musi zrezygnować z części wydatków ze względu na ograniczony budżet. Jednak ten odsetek utrzymuje się na podobnym poziomie jak rok temu.

Przeczytajcie także: Pierwszy przelew z portugalskiego MB Way do klienta Blika

Najwięcej na organizację tegorocznych świąt, bo powyżej tysiąca złotych, zamierzają wydać mieszkańcy województwa dolnośląskiego (16 proc.) oraz kujawsko-pomorskiego (15,3 proc.). Z kolei najmniejsze wydatki do 300 zł zakładają ankietowani z województwa śląskiego (21 proc.) oraz lubelskiego (20,4 proc.) i lubuskiego (20,1 proc.).

Podobnie jak w poprzednich latach, większość Polaków (prawie 66 proc.) pokryje wydatki świąteczne z bieżących dochodów, a 24 proc. sięgnie po zgromadzone wcześniej oszczędności. Tylko 5 proc. respondentów skorzysta z opcji płatności odroczonej, a niemal tyle samo ze środków pozyskanych z programów socjalnych.

– Polacy ponownie podchodzą do świątecznych wydatków z dużą rozwagą. Wiele osób stara się ograniczyć koszty, wybierając tańsze produkty, ale nadal priorytetem pozostaje zakup trafionych upominków dla bliskich. To pokazuje, jak ważne jest dla nich godne i przemyślane świętowanie, pomimo wyzwań ekonomicznych – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Przeczytajcie także: PKO BP i Allegro ogłaszają umowę

Provident zapytał też Polaków, jakie planują prezenty pod choinkę. Najczęściej wskazywano na pieniądze lub bony na zakupy o wartości do 200 zł. Taką opcję wybrało prawie 22 proc. badanych. Na drugiej pozycji znalazły się kosmetyki i perfumy (13 proc.), książki (10,4 proc.), a zaraz za nimi elektronika (9,8 proc.).

Co ciekawe, badanie wykazało, że mimo silnego trendu na kupowanie z drugiej ręki, ponad połowa (56 proc.) Polaków nigdy lub rzadko kupuje używane prezenty. Mniej niż jedna piąta (17 proc.) decyduje się na taką opcję czasami. Najbardziej otwarci są na to najmłodsi. W tej grupie co piąty robi to często, a prawie 43 proc. czasami.

Aż 44 proc. ankietowanych uważa, że kilka tygodni wcześniej to odpowiedni moment na zakupy świąteczne. Prawie jedna piąta zostawia je na ostatnią chwilę. Przy wyborze upominku ankietowani kierują się przede wszystkim gustem obdarowywanego (44 proc.) oraz ceną nieprzekraczającą założonego budżetu (32 proc.).

Barometr Providenta to cykliczne badanie zachowań i decyzji finansowych Polaków. Obecna edycja została przeprowadzona metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków w październiku 2025 r.

Fot. Pixabay

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies