Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Wiedza o finansach chroni przed wykluczeniem. Uważa tak dwóch na trzech ankietowanych Polaków

Połowa respondentów oczekuje, że firmy z branży finansowej będą aktywnie wspierać inkluzję finansową

Ponad 67 proc. Polaków jest zdania, że edukacja chroni przed wykluczeniem finansowym – wynika z badania Financial Wellbeing przeprowadzonego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska.

Financial Wellbeing to globalne, cykliczne badanie, przeprowadzane na wszystkich rynkach, na których działa Grupa IPF. Jego celem jest zgłębienie postaw konsumentów i ich podejścia do finansów. Wyniki najnowszej edycji tego opracowania pokazują, że ok. 40 proc. Polaków nigdy nie czuło się wykluczonych finansowo. Ale na tle globalnych wyników Polska i tak wypada korzystnie – średnia światowa wynosi 27,9 proc, a w krajach bałtyckich, takich jak Łotwa czy Litwa odsetek ten jest znacząco niższy i wynosi mniej niż 22 proc.

Przeczytajcie także: Nowa definicja zamożności

Jakie są zdaniem ankietowanych główne czynniki wykluczenia? Badani wskazują na rosnące ceny dóbr i usług (26,4 proc.) oraz niewystarczające zasoby finansowe (22,7 proc.). Polacy najczęściej czują się wykluczeni z tego drugiego powodu (21,8 proc.), ale wskazują też na rosnące ceny dóbr i usług (21,7 proc.) oraz brak kompetencji finansowych (12,3 proc.).

Aż 67,5 proc. badanych Polaków uważa natomiast, że wykluczeniu zapobiega wysoki poziom wiedzy finansowej. Najczęściej zgadzają się z tym stwierdzeniem osoby z wyższym wykształceniem (76,5 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast (72,8 proc.). Jednak nawet osoby niepewne swojej wiedzy o finansach widzą w edukacji narzędzie poprawy sytuacji materialnej (72,8 proc.).

Przeczytajcie także: Provident coraz mocniej stawia na kartę kredytową

Jednocześnie połowa respondentów oczekuje, że firmy z branży finansowej będą aktywnie wspierać inkluzję finansową. Dane te pokazują rosnącą świadomość społeczną dotyczącą znaczenia edukacji i dostępu do usług finansowych – uważają autorzy opracowania.

– Zaufanie konsumentów do instytucji finansowych buduje się stopniowo i wymaga edukacji. Klienci oczekują przejrzystości, prostych zasad i realnego wsparcia w codziennych decyzjach finansowych. W Providencie stawiamy właśnie na te elementy, łącząc odpowiedzialne pożyczanie z edukacją – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Providenta w Polsce.

– Takie podejście to inwestycja w stabilność gospodarstw domowych. Im większa świadomość zasad zarządzania budżetem, tym większa pewność w podejmowaniu decyzji finansowych. Dlatego tak ważne jest, by firmy z sektora finansowego włączały działania edukacyjne w swoją działalność – podkreśla Karolina Łuczak.

Badanie zostało zrealizowane przez Kantar Polska metodą CAWI na próbie N=501 dorosłych Polaków, w maju 2025 r.

Fot. Pixabay

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies