Bank liczy, że dzięki bogaceniu się społeczeństwa, w ciągu najbliższych lat kilkukrotnie zwiększy liczbę obsługiwanych przez siebie najzamożniejszych klientów
ING Bank Śląski zaprezentował dziś wyniki badania, które uzasadniają podjętą niedawno decyzję o wyodrębnieniu w strukturze organizacji nowego pionu, czyli private banking. – Po wejściu do Unii Europejskiej polska gospodarka była tą, która rozwijała się najszybciej w całej UE. Natomiast osób zamożnych wciąż mamy stosunkowo mało. Dlatego badania wskazują, że ich liczba będzie bardzo szybko rosła i w ciągu najbliższych kilku lat potroi się. Chcemy jako bank uczestniczyć w tym procesie – powiedziała Ewa Łuniewska, wiceprezeska ING, kierująca pionem private banking.
Jej zdaniem wpływ na szybki wzrost liczby zamożnych osób w Polsce będą mieć także m.in. procesy sukcesyjne, które dotyczyć będą ok. 80 tys. firm. Ich właściciele będą przekazywać swoje majątki następcom, których część trafi do grona klientów zamożnych. ING definiuje ich jako osoby, które posiadają aktywa w wysokości 1 mln zł. Zalicza do nich oszczędności w postaci lokat, walut zagranicznych, jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, akcji spółek giełdowych, itd.
Obecnie ING oferuje im Konto Private Banking, w ramach którego udostępnia bezpłatne i nielimitowane przelewy krajowe i zagraniczne, kartę debetową, która umożliwia transakcje w dowolnej walucie, oraz darmowe wypłaty ze wszystkich bankomatów na świecie. Opłata za rachunek wynosi 200 zł miesięcznie, ale nie jest pobierana od klientów posiadających min. 1 mln zł aktywów w ING. Szczegóły nowego rachunku mogliście już poznać w serwisie cashless.pl kilka tygodni temu, w tekście ING z ofertą dla najbardziej zamożnych klientów. Bank wprowadził Konto Private Banking.
Oferta private banking w Śląskim obejmuje także kartę kredytową Visa Infinite, z którą powiązane są ubezpieczenia podróżne o wartości do 3 mln euro, nielimitowany i bezpłatny dostęp do saloników lotniskowych Priority Pass, w tym 20 darmowych wejść dla osób towarzyszących w ciągu roku. ING deklaruje również, że klienci posiadający Konto Private Banking dostają indywidualnie ustalane warunki oszczędzania na lokatach. Mogą też inwestować w otwarte fundusze inwestycyjne i inne instrumenty finansowe, notowane na GPW a także korzystać z doradztwa inwestycyjnego.
Klienci z segmentu private banking mogą zarządzać swoimi finansami za pośrednictwem przeznaczonych dla nich Centrów Private Banking, a także, jak pozostali klienci banku, poprzez kontakt z doradcami w oddziałach, za pośrednictwem połączenia video oraz przez kanały elektroniczne w ramach bankowości Moje ING.
Wracając zaś do badania, od którego zacząłem, dotyczy ono mniej więcej 90 tys. Polaków, których określić można zamożnymi wg przytoczonej wyżej definicji przyjętej przez ING. Są to głównie mężczyźni, bo stanowią 64 proc. tej populacji i mają więcej niż 35 lat. Ponad dwie trzecie z nich ma co najmniej wyższe wykształcenie oraz średnio ponad 18-letnie doświadczenie w pracy zawodowej. 73 proc. z nich pozostaje w związku małżeńskim, a 78 proc. posiada dzieci.
Ciekawa wydaje się struktura najważniejszych wartości dla zamożnych Polaków. Na pierwszym miejscu stawiają swoje zdrowie i dobre samopoczucie, a następnie rodzinę i relację z bliskimi oraz stabilność i niezależność finansową. Natomiast na szarym końcu ich wartości są: działalność charytatywna, prestiż społeczny oraz pozostawienie po sobie jakiegoś śladu dla potomności. Swój czas wolny najchętniej przeznaczają dla rodziny, na podróże, czytanie książek i odpoczynek. Najmniej zainteresowani są przeznaczeniem wolnych chwil na hobby, wolontariat czy własny rozwój jak np. naukę języków obcych.
Natomiast o źródłach decyzji dotyczącej wyodrębnienia pionu private banking w rozmowie z cashless.pl Ewa Łuniewska mówiła podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Finansowego. Zapis tej rozmowy możecie znaleźć na kanale Cashless.pl na YouTube.