To pierwszy taki projekt zrealizowany przez właściciela sieci bankomatów Planet Cash
mBank udostępnił swoim klientom korporacyjnym nową usługę, przygotowaną we współpracy z firmą ITCARD, która jest właścicielem sieci bankomatów Planet Cash. Dzięki niej pracownicy dużych firm, obsługiwanych przez mBank, mogą wpłacać gotówkę w bankomatach, bez konieczności użycia kart a za pośrednictwem oddzielnej aplikacji mobilnej mBanku przeznaczonej dla korporacji o nazwie Mobilna Wpłata. Rozwiązanie działa przy wykorzystaniu kodów QR wyświetlanych na ekranie wpłatomatów.
Usługa ta powstała z myślą o korporacjach zatrudniających wielu pracowników. W takich przypadkach zarządzanie kartami płatniczymi może być czasochłonne i kosztowne. Nowa usługa eliminuje konieczność wydawania kart, a administratorzy konta mogą szybko nadawać dostęp do aplikacji mobilnej wybranym osobom w firmie, co znacząco upraszcza cały proces. Przy czym nie musi to być pełen dostęp. Może być ograniczony do wybranych funkcji, w tym wpłat gotówki.
Proces wpłaty gotówki przebiega w kilku prostych krokach. Po wybraniu na ekranie wpłatomatu przycisku "transakcja mobilna", wyświetlany jest kod QR, który należy zeskanować telefonem. Dalszy przebieg transakcji realizowany jest już w aplikacji mobilnej, a na końcu wystarczy umieścić banknoty w urządzeniu i zatwierdzić wpłatę na telefonie.
Z informacji przekazanej przez Jacka Koszela, dyrektora departamentu ATM & CASH, innowacji i strategii ITCARD, wynika, że zaanonsowane dziś wdrożenie to krok w kierunku udostępnienia klientom korporacyjnym mBanku usługi wpłat gotówkowych w całej sieci Planet Cash. Obecnie jest dostępna w około 250 urządzeniach w Polsce. Do końca sierpnia planowane jest rozszerzenie zasięgu do 600 maszyn sieci Planet Cash.
– Umożliwiając realizację wpłat gotówkowych za pomocą aplikacji mobilnej w sieci Planet Cash, odpowiadamy na realne potrzeby naszych klientów korporacyjnych. To rozwiązanie znacząco upraszcza proces zarządzania gotówką w firmach – mówi Tomasz Kobyłecki, menedżer ds. rozwoju produktu w Departamencie bankowości transakcyjnej mBanku.
Wpłaty bez użycia karty są już dostępne na polskim rynku. Najbardziej znanym przykładem jest choćby usługa realizowana przy pomocy Blika, który jednak najczęsciej wykorzystywany jest przez klientów indywidualnych. Działa już także rozwiązanie podobne do tego, wprowadzanego obecnie przez ITCARD, a wdrożone kilka lat temu przez dostawcę aplikacji dla wybranych banków spółdzielczych o nazwie Nasz Bank, wyposażonej w funkcję smartKarta. Zapewne jedną z zalet takich rozwiązań jest eliminacja pośredników, co zmniejsza koszty operacyjne.