
Z sondażu przeprowadzonego wśród Polek i Polaków urodzonych po 1990 r. wynika, że 8 na 10 z nich regularnie oszczędza
Trójmiejski fintech Autopay opublikował wyniki tegorocznej edycji badania pt. "Finanse młodych Polek i Polaków". Zawierają one sporo pozytywnych informacji. Jak się bowiem okazuje, z 63 do 68 proc. wzrósł, w porównaniu z ubiegłoroczną edycją, odsetek respondentów deklarujących, że oznaką sukcesu finansowego jest dla nich posiadanie oszczędności. Natomiast osoby, dla których taką oznaką jest brak długów i kredytów, stanowią obecnie 59 proc., podczas gdy w poprzednim badaniu było to 54 proc.
W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Autopay wyszło też, że miarą sukcesu finansowego dla 60 proc. respondentów są wysokie zarobki. Natomiast posiadanie własnego mieszkania mianem takim określa 58 proc. młodych rodaczek i rodaków.
– Najstarsze osoby objęte badaniem urodziły się w latach 90., najmłodsze po wejściu Polski do UE. W ich postawach wobec pieniędzy widać wpływ dorastania we względnie bogatym kraju. Podejście "zastaw się, a postaw się", typowe jeszcze u ich rodziców, jest już temu pokoleniu zupełnie obce. Zamiast zapożyczać się i imponować widocznymi przejawami bogactwa, to właśnie brak długów i dobre zarobki czy oszczędności są na czele przejawów sukcesu finansowego wśród młodych osób – mówi Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.
Co siódma młoda osoba w Polsce uznaje siebie za człowieka sukcesu – przynajmniej w kategoriach finansowych. To wciąż znaczna mniejszość, choć odsetek rośnie wraz z wiekiem – od 7 proc. dla najmłodszych dorosłych do 19 proc. u wczesnych trzydziestolatków. Jednocześnie aż 61 proc. ich rówieśników, wierzy, że w przyszłości osiągnie sukces finansowy.
Obserwacje ekspertów Autopay korespondują z innymi wynikami tegorocznego badania. Młodzi pozytywnie oceniają swoją sytuację finansową (lepiej niż rok wcześniej), przy czym głównie dlatego, że deklarują oszczędne życie. 83 proc. młodych Polek i Polaków oszczędza (wzrost o 5 pkt proc. rok do roku), ale tylko 33 proc. inwestuje.