Największy wpływ technologii AI na codzienne życie rodacy dostrzegają w mediach społecznościowych oraz edukacji – wynika z badania przeprowadzonego dla Autopay
Około 74 proc. badanych deklaruje znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Rezultat jest o 9 pkt proc. lepszy niż w 2024 r. oraz o 15 pkt proc. wyższy niż w 2023 r. – stwierdzono w raporcie "Finanse Polek i Polaków 2025" wykonanego dla Autopay. Najlepiej z technologią AI zapoznane są osoby młode – aż 80 proc. badanych wie, czym ona jest.
Ankietowani największy wpływ sztucznej inteligencji dostrzegają w mediach społecznościowych (66 proc.). Badani widzą również jej rosnące znaczenie w edukacji (49 proc.), zakupach (47 proc.) oraz pracy (45 proc.). Co ciekawe, spostrzeżenia na ten temat bardzo różnią się w zależności od płci. Podczas gdy kobiety zwracają uwagę na AI na platformach społecznościowych czy edukacji, mężczyźni widzą go w finansach oraz grach komputerowych.
Mimo coraz powszechniejszego wykorzystania technologii AI, społeczeństwo jest podzielone co do skutków jej obecności w naszym życiu. Z jednej strony, 50 proc. ankietowanych dostrzega w niej szansę na odciążenie w wykonywaniu rutynowych czynności. Z drugiej jednak aż 45 proc. obawia się, że w przyszłości straci z jej powodu pracę. Co ważne, zaledwie 16 proc. społeczeństwa wierzy w zwiększenie przez AI bezpieczeństwa ich pieniędzy.
Autopay to fintech oferujący usługi dla firm i klientów indywidualnych. Czytelnikom cashless.pl może być znany z oferowania automatycznych płatności za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad.