Konsumenci są skłonni zrezygnować z zakupów, gdy cokolwiek opóźnia proces finalizacji transakcji
Firma Autopay opublikowała komunikat na temat zrealizowanego na jej zlecenie badania "Finanse Polek i Polaków 2025". Dotyka ono m.in. kwestii zakupów w sklepach internetowych. Najkrócej mówiąc, badanie pokazuje, że polscy e-konsumenci mają bardzo mało cierpliwości, co prowadzi do tego, że są skłonni zrezygnować z zakupów w e-commerce, gdy cokolwiek choćby na chwilę opóźni finalizację tego procesu.
Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że im mniej formalności przy płatności, tym lepiej. Duża część potrafi przerwać zakup, gdy tylko zauważy, że doliczana jest prowizja (65 proc.), a ponad trzy piąte badanych jest poirytowanych, gdy coś opóźnia finalizację transakcji. – Gdy w sklepie stacjonarnym w kolejce do kasy utknie osoba przed nami – jeszcze poczekamy. Ale w świecie online, jeśli coś trwa pięć sekund za długo, szybko zamykamy stronę i odpuszczamy. Ten "cyfrowy brak cierpliwości" staje się znakiem czasów i ważnym zjawiskiem w branży ecommerce – mówi Wojciech Murawski, współzarządzający Autopay.
Oprócz dostępności konkretnego produktu, na wybór sklepu internetowego przez użytkowników wpływa – co naturalne – cena (80 proc.), ale też sposób lub koszt dostawy oraz wiarygodność sklepu (64 proc.). Wśród metod płatności, które wybierają Polki i Polacy, dominuje Blik. Korzysta z niego już 64 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazły się szybkie przelewy, a podium zamykają płatności kartowe z 37 proc. wskazań.
W porównaniu z 2024 rokiem, spadło zainteresowanie samodzielnym wykonywaniem przelewu czy płatnościami za pobraniem. Widać natomiast, że rośnie liczba użytkowników, którzy korzystają z płatności odroczonych, a także Google Pay czy Apple Pay. 61 proc. osób przyznaje, że zrezygnowało z zakupu online, bo sklep nie oferował dogodnej formy płatności. Połowie respondentów zdarzyło się przerwać zakupy ze względu na brak możliwości szybkiego i łatwego zwrotu.
Badanie "Finanse Polek i Polaków w 2025" zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą Satisface pod koniec marca 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1802 osób metodą CAWI.