Według danych Adyen 29 proc. firm w Polsce umożliwia przekazywanie darowizn przy kasie w sklepach stacjonarnych
Adyen przedstawił kolejny zestaw danych dotyczących sektora płatności i preferencji płatniczych klientów, jakie zebrał w ramach badania Adyen Index: Retail Report 2025. Tym razem fintech pochylił się nad zwyczajami konsumentów w zakresie darowizn na cele charytatywne.
Jak się okazuje, 76 proc. polskich konsumentów deklaruje, że w ostatnim roku przekazało darowiznę na cele dobroczynne. Z kolei 8 proc. ankietowanych musiało zrezygnować z wcześniejszych planów wsparcia z powodu rosnących kosztów życia. Spośród respondentów największą skłonność do finansowego wspierania potrzebujących deklarują millenialsi (78 proc. przedstawicieli tego pokolenia przekazuje datki), najmniejszą – przedstawiciele pokolenia Z (udział darczyńców w tym gronie to 68 proc.). Co czwarty konsument twierdzi, że przekazuje darowizny co miesiąc lub częściej.
Co ciekawe, 40 proc. respondentów przyznaje, że przekazuje więcej środków w skali roku, jeśli może to robić regularnie w małych kwotach. Dla 39 proc. taką możliwość stwarza opcja zaokrąglania kwot płatności przy kasie. Z funkcji zaokrąglania kwot płatności po raz pierwszy w ciągu ostatniego roku skorzystało 14 proc. respondentów, w tym 17 proc. przedstawicieli pokolenia Z. Dla porównania, wśród pokolenia baby boomers odsetek ten wyniósł zaledwie 9 proc.
– Konsumenci coraz częściej chcą pomagać, ale na własnych warunkach: spontanicznie, wygodnie i bez zobowiązań. Mikrodarowizny odpowiadają na te potrzeby. Dzięki temu codzienne zakupy mogą realnie wspierać lokalne inicjatywy społeczne. Po stronie biznesu leży odpowiedzialność, by umożliwiać dokonywanie darowizn w sposób szybki, wygodny i bezproblemowy – mówi Matouš Michněvič, country manager CEE w Adyen.
Jak podaje Adyen, na razie tylko 29 proc. firm w Polsce umożliwia przekazywanie darowizn w sklepach stacjonarnych – tyle samo oferuje tę możliwość online. Co piąte przedsiębiorstwo (21 proc.) przyznaje, że brakuje mu zasobów lub wiedzy technologicznej, by wdrożyć rozwiązania takie jak funkcja zaokrąglania kwot płatności – mimo chęci ich zaoferowania.