Jednak prawie 40 proc. respondentów wciąż wysyła pieniądze za granicę, korzystając ze stacjonarnych punktów nadań, np. w oddziałach banku
Visa opublikowała nowy raport pt. "Międzynarodowe przepływy środków: upowszechnienie cyfrowych przekazów pieniężnych w 2025 r." Prezentuje on m.in. preferencje klientów wysyłających pieniądze za granicę co do sposobu zlecania przekazów. Wyniki badania podsumowuje Sebastian Geldner, dyrektor rozwoju biznesu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visie. – Konsumenci preferują cyfrowe przekazy pieniężne ze względu na lepsze doświadczenie płatnicze i poczucie bezpieczeństwa – mówi przedstawiciel organizacji.
Jak się okazuje, dwie trzecie respondentów badanych przez Visę do wysłania pieniędzy za granicę woli użyć aplikacji cyfrowych. W przypadku polskiego rynku wskazało na to 61 proc. badanych. 39 proc. wciąż korzysta jednak z tradycyjnych przekazów, odwiedzając stacjonarny punkt nadań, np. w oddziale banku. O rosnącej popularności aplikacji cyfrowych w naszym kraju świadczy fakt, że ponad jedna czwarta Polaków (28 proc.) częściej niż rok temu wysyła pieniądze na konto bankowe za granicę tylko i wyłącznie przy ich użyciu.
Wśród cech transferów cyfrowych, które są ich największą zaletą, badani klienci z Polski wskazują na natychmiastowość ich realizacji (39 proc. wskazań). 32 proc. podaje ponadto, że są one bezpieczne, a 19 proc. sądzi, że takie rozwiązania ułatwiają życie odbiorcom pieniędzy poza granicami Polski.
A dlaczego klienci korzystają z transferów międzynarodowych? Blisko jedna trzecia badanych globalnie i w Polsce (odpowiednio 31 proc. i 30 proc.) wskazała nieoczekiwane potrzeby ze strony przyjaciół lub rodziny. Inne najczęściej wybierane przyczyny to: prezent wakacyjny lub wynikający z innej specjalnej okazji, jak np. urodziny, oraz ogólna pomoc humanitarna. 1 na 8 Polaków deklaruje, że regularnie wysyła pieniądze rodzinie lub przyjaciołom przebywającym za granicą.
Główne trudności wynikające z przekazania pieniędzy za granicę to wysokie opłaty z tego tytułu pobierane przez instytucje finansowe, kłopoty z obliczeniem kursu wymiany oraz techniczne trudności ze zleceniem przekazu. Jednak ponad połowa badanych konsumentów z Polski (52 proc.) oraz 43 proc. globalnie nie miało żadnych problemów podczas wysyłania środków pieniężnych za granicę, co podkreśla ogólną niezawodność cyfrowych przelewów pieniężnych.