Natomiast ponad 39 proc. rodaków w codziennym życiu korzysta z karty zawsze lub prawie zawsze
Fiserv, czyli właściciel marki PolCard, zaprezentował wyniki trzeciej edycji swojego badania "Preferencje płatnicze Polaków". Sondaż wskazuje, że trzy czwarte naszych rodaków przynajmniej raz w tygodniu płaci kartą lub urządzeniem mobilnym umożliwiającym korzystanie z niej. Przy czym ok. 39 proc. badanych płaci w ten sposób zawsze lub prawie zawsze. Kilka razy w tygodniu robi tak 25 proc., a 10 proc. raz w tygodniu. Co dziesiąty ankietowany deklaruje, że nigdy nie rozlicza się w ten sposób.
Najczęściej z płatności bezgotówkowych korzystają respondenci w wieku 18-29 lat. Zawsze lub prawie zawsze wybiera je 53,4 proc., co jest wzrostem względem poprzedniej edycji badania o ponad 6 pkt proc. Coraz częściej płatności bezgotówkowe stają się też codziennością mieszkańców wsi. W tegorocznej edycji badania 36,4 proc. respondentów z tych terenów zadeklarowało, że zawsze lub prawie zawsze korzysta z tej formy płatności.
– Dla nas jest to sygnał, że jeden z głównych kierunków rozwoju PolCard from Fiserv i samej infrastruktury płatniczej – opartej na dostępności, prostocie i bezpieczeństwie – jest właściwy. Utrzymujący się na wysokim poziomie odsetek płatności bezgotówkowych w kraju świadczy o utrwaleniu się nowoczesnych form płatności jako codziennego standardu – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska.
Fiserv podaje, że choć na polskim rynku rozwijają się alternatywne metody płatności, to plastikowa karta pozostaje tą najczęściej wybieraną przez osoby, które korzystają z płatności bezgotówkowych – płaci nią 7 na 10 respondentów. Na drugim miejscu pod względem popularności w kraju jest Blik, z którego korzysta 14,8 proc. ankietowanych. Kolejnymi najczęściej wybieranymi przez Polaków metodami płatności bezgotówkowych są Google Pay (6,3 proc.) i Apple Pay (5,5 proc.).
Ponadto z badania Fiserv Polska wynika, że Polacy dostrzegają, iż terminale płatnicze służą nie tylko do płatności. Spośród innych funkcji tych urządzeń w ciągu ostatniego roku najwięcej badanych korzystało w nich z kart lojalnościowych lub bonów, zwrotów za zakupy oraz możliwości zostawienia napiwku.