Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Statystyki NBP: karty biznesowe rosną szybciej niż te wydane klientom indywidualnym

Choć w porównaniu z kartami wydanymi klientom indywidualnym tych firmowych jest niewiele, to wartość transakcji wykonywanych za ich pośrednictwem jest znacząca i rośnie

Ostatnio Narodowy Bank Polski zmienił nieco zakres danych pozyskiwanych od banków do raportów na temat kart płatniczych. Dzięki temu znaleźć w nich można niepublikowane, jak mi się zdaje, nigdzie wcześniej informacje o udziale w rynku kart wydanych firmom.

Przeczytajcie także: KE chce zaostrzyć przepisy wobec kart prepaid

To może być ważne, bo jak wiecie, obowiązujące unijne rozporządzenie MIF Reg nie nakłada limitu na interchange od transakcji kartami firmowymi. Z tego co wiem, organizacje płatnicze nie zdecydowały się na podniesienie tej prowizji od płatności plastikami biznesowymi. Jednak pokusa może być w przyszłości coraz zwiększa, bo jak wynika z danych NBP, karty firmowe rosną szybciej niż indywidualne.

Jak się okazuje, na koniec marca bieżącego roku banki wydały firmom ponad 3 mln plastików. To mało na tle całego portfela, bo klienci indywidualni mieli 35,3 mln kart. Warto jednak zaznaczyć, że kart biznesowych przybywa szybciej niż tych wydawanych osobom prywatnym. W II kw. ub. roku (wtedy po raz pierwszy NBP zbierał dane z banków według nowego formularza) karty firmowe stanowiły 8,1 proc. podczas gdy na koniec marca 2016 r. już 8,5 proc.

Przeczytajcie także: Ogromny wzrost płatności kartami

Karty biznesowe rosną także szybciej pod względem wartości transakcji. W okresie od stycznia do marca tego roku ich udział wyniósł 14,5 proc. a to wzrost w stosunku do II kw. 2015 r. o 0,3 pkt. proc. Tylko pod względem liczby transakcji karty klientów indywidualnych rosną nieznacznie szybciej od biznesowych – wzrost w podanym okresie z 96,5 do 96,6 proc.

Aby móc wyciągać jakieś ważniejsze wnioski, trzeba jednak poczekać do czasu, aż znane będą statystyki z II kw. bieżącego roku. Wtedy to po raz pierwszy tegoroczne dane będzie można porównać z liczbami z analogicznego okresu przed rokiem, co pozwoli uniknąć błędnej identyfikacji trendu związanej z sezonowością. Ciekawe, czy korzystna dla kart firmowych tendencja się utrzyma?

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies