Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Na koniec września 2023 r. funkcjonowało już 1,26 mln terminali. Z raportu NBP wynika jednak, że ubyło akceptantów

Spadek liczby akceptantów w porównaniu z poprzednim kwartałem to pierwsza taka sytuacja w Polsce od 2013 r.

Narodowy Bank Polski opublikował dane dotyczące rynku kart płatniczych na koniec III kw. 2023 r. W serwisie cashless.pl mogliście już zapoznać się ze statystykami dotyczącymi liczby i wartości dokonywanych nimi transakcji, a także z tymi dotyczącymi bankomatów i wpłatomatów. Pozostaje już tylko przedstawić dane dotyczące sieci akceptacji kart płatniczych.

Przeczytajcie także: Klarna szykuje się do debiutu giełdowego

Jak się okazuje, na koniec września 2023 r. na polskim rynku funkcjonowało 627,9 tys. akceptantów. NBP w raporcie podaje, że jest to spadek o 5 tys. w porównaniu z końcem czerwca 2023 r. (to pierwsza taka sytuacja od I kw. 2013 r.). Zmaleć miała również liczba punktów handlowo-usługowych akceptujących płatności elektronicznymi instrumentami płatniczymi – z 987,6 tys. do 973,9 tys. Jak wytłumaczono, jeden z agentów rozliczeniowych przeprowadził weryfikacje umów z akceptantami, na skutek czego wyeliminowano z raportowania umowy wygasłe. Przełożyło się to też na spadek liczby punktów wyposażonych w terminale.

Samych terminali na koniec września naliczono 1,26 mln, co według danych z aktualnego raportu oznacza wzrost o prawie 16 tys. sztuk (kwartał wcześniej miało ich być 1,245 mln).

Jednocześnie trzeba odnotować, że dane te nie zgadzają się ze statystykami publikowanymi po wcześniejszym kwartale. Wtedy podawano, że na koniec czerwca umowę na przyjmowanie płatności kartami miało 620,7 tys. firm i instytucji, terminale płatnicze funkcjonowały w 897,6 tys. różnych placówek handlowych i usługowych, a było ich 1,233 mln. Wygląda na to, że przy prezentowaniu danych za III kwartał zmodyfikowano te dotyczące II kwartału, ale NBP nie wyjaśnia, dlaczego tak się stało.

Przeczytajcie także: Idą zmiany w Allegro Smart

Pozostaje jeszcze przyjrzeć się danym dotyczącym usługi cashback. Na koniec analizowanego okresu można było z niej skorzystać w 285,2 tys. punktów handlowo-usługowych, a liczba terminali umożliwiających tego typu transakcję wynosiła 389,5 tys. NBP wskazuje, że jest to wzrost o 15,6 tys. sztuk względem 373,9 tys. kwartał wcześniej. Przy tej statystyce autorzy raportu zaznaczają jednak, że liczba terminali obsługujących wypłaty sklepowe w II kw. różni się od liczby publikowanej w poprzedniej edycji opracowania, gdyż jeden z agentów rozliczeniowych w kolejnych sprawozdaniach istotnie skorygował dane przekazane za ten okres. W istocie – w poprzednim raporcie NBP donosił już o 402 tys. POS-ów obsługujących cashback.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies